Maria Trepp

Training Coaching Publishing

John Everett Millais en de prerafaëlieten

24 comments

 

In het Van Gogh museum kon men in 2008 de werken van John Millais bewonderen. 

John Everett Millais (1829-1896) was de belangrijkste schilder van het Engelse genootschap der Prerafaëlieten en de meest succesvolle Britse kunstenaar uit de tweede helft van de 19de eeuw.
In september 1848 richtte Millais met Hunt, Rossetti en anderen de Pre-Raphaelite Brotherhood op. Deze groep zette het gangbare idee overboord dat de kunstenaar diende te streven naar de ideale schoonheid. De natuur diende volgens Millais en Hunt zo waarheidsgetrouw mogelijk te worden weergegeven.

Alison Smith schrijft over “Het poëtische beeld van Millais” ( in de catalogus van het Van Gogh Museum) :
“Die vele dynamische ontwikkelingen in het werk van Millais maken het onmogelijk om zijn oeuvre te classificeren. Zijn werk werd nu eens als romantisch, dan weer als realistisch, of als esthetiserend, impressionistisch of symbolistisch getypeerd, terwijl het in feite in geen van deze categorieën thuishoort. Millais kan het beste worden omschreven als een ‘realistische symbolist’, door de unieke wijze waarop hij de doodgewone details van het bestaan gebruikte om naar een betekenis achter de waarneembare werkelijkheid te speuren.”

“Het prerafaëlitisme speelde een cruciale rol in Millais’ ontwikkeling als kunstenaar. Zijn hartstochtelijke betrokkenheid in die beweging maakte van hem een rebel die bereid was om de troeven van zijn artistieke vroegrijpheid te verspelen en de afkeuring van critici en artistiek establishment te ondergaan. Als avant-gardestroming streefde het prerafaëlitisme naar een breuk met de traditie en had het de toekomst van de kunst voor ogen.

‘Isabella’ ( 1848) is beladen met visuele toespelingen op het verleden­ van Hans Memling tot Paolo Veronese -, maar die verwijzingen worden overschaduwd door het symbolische witte been dat dwars door de compositie snijdt. Deze kunst­greep choqueerde het publiek en maakte het meteen duidelijk dat de jonge schilder schoon schip wilde maken.”

“Millais en zijn medestanders van de Prerafaëlitische Broederschap beschouwden de middeleeuwse kunst als een authentiek model voor vernieuwing, omdat die kunst volgens hen minder aan formules was onderworpen dan de stijlen die sinds de renais­sance dominant waren geweest. Schilderijen als Isabella en Ophelia waren revolutionair omdat de manier waarop zij waren gemaakt geheel in strijd was met de gangbare aca­demische regels voor het vervaardigen van schilderijen.”

John_Everett_Millais_-_Ophelia

John_Everett_Millais_-_Ophelia

“Gedurende zijn hele carrière bleef hij bezield door dit verlangen om de vitaliteit en complexiteit van natuurverschijnselen weer te geven. Om die reden had hij trouwens een afkeer van het classicisme als stijl. In 1875, in een toespraak tot kunststudenten, drukte hij zijn opvatting daarover uit: ‘Niemand is echt een goede tekenaar als hij zich niet van de klassieke orde kan ont­doen … en als hij niet in staat is om indien nodig de eigenaardigheden en oneindige variëteit van de natuur voor te stellen.”

“De prerafaëlieten waren van mening dat karakterexpressie in de schilderkunst steunde op rechtstreekse observatie van het echte leven. Zij verwierpen het academi­sche principe van de idealisering en beschouwden de individualisering als de sleutel tot de weergave van emoties en innerlijke ervaringen. Millais ontpopte zich als een voorloper van de moderne psychologie, in de manier waarop hij onbewuste verlangens en impulsen (wat Freud de ‘psychische energie’ zou noemen) probeerde te doorgronden via de uiterlijke verschijning. Kenmerkend voor zijn personages is hun ‘in beslag genomen zijn’ door een of andere activiteit, alsof zij zich niet bewust zijn van onze blik.”

“MilIais’ kunst is niet illustratief in de conventionele zin, omdat zij meer doet dan een tekst illustreren of een verhaal uitbeelden. Anderzijds is zij te werkelijkheidsgetrouw om te ressorteren onder het idealiserende estheticisme of symbolisme waarvan zijn tijdgenoten Frederic Leighton, James McNeill Whistler en Rossetti wegbereiders waren. Toch mogen we zeggen dat Millais in wezen een symbolist was die via zijn inspanningen om de vluchtige wereld der waarneembare fenomenen vast te leggen, op zoek was naar een subjectief begrip van de impact van tijd en herinnering op de menselijke psychologie.”

Het laatste, de invloed van tijd en herinnering op de psyche, wordt zeer mooi uitgebeeld in Millais’ schilderij “Mijmeringen” ( 1855) , een van de schilderijen die ik als voorbeeld neem voor eigen fotografische zelf– en vrouwenportraits.

Ik ken Maillais en de prerafaëlieten uit mijn onderzoek over Max Nordaus pre-fascistisch werk “Entartung” ( “Ontaarding”; 1892/3) . Max Nordau beschrijft de moderne Kunst van Monet tot Baudelaire, van Tolstoj tot Ibsen als ziekelijk “ontaard”. Ook over de Prerafaëlieten en hun vermeende ontaarding heeft Nordau een heel hoofdstuk geschreven.

Nordau schrijft in “Ontaarding”, (vertaald en bewerkt door F.M. Jaeger):

“Drie schilders, Dante Gabriël Rossetti, Holman Hunt en Millais vereenigden zich in 1848 tot een club, waaraan zij den naam gaven van “praerafaëlietische broederschap”,. […] In het voorjaar van 1849 hielden zij in Londen eene ten­toonstelling van schilderijen en beeldhouwwerken, die be­halve met de namen van de makers ook voorzien werden met het merk P. R. B. Hunne werken maakten een totaal fiasco. Het publiek, dat nog niet lastig gevallen werd door de fanatieke geloovers ‘aan een zekere soort van schoon en ook niet onder den invloed stond van eene ziekelijke mode, haalde voor deze kunstproducten de schouders op; men maakte zich er vroolijk of boos over, naar gelang van de stemming.”….”zij schilderden geene werkelijke aanschouwingen, maar alleen gewaarwordingen. Zij brachten in hun ‘werk van die geheimzinnige toespelingen en duistere symbolen, die met het teruggeven van de werkelijkheid niets te maken hebben.”

Nordau verwijt de prerafaëlieten onder meer hun niet-academisch werk, waarbij ook de achtergrond zeer detailbewust wordt geschilderd. Volgens Nordau is dit een “ziekelijke echolalie met de penseel” en het bewijs dat de schilder niet in staat is te concentreren. Ook de “geilheid” en erotiek in de schilderijen van de Prerafaëlieten is een steen des aanstoots voor Nordau.

Hitlers kunst- en “ontaardings”-theorie was sterk beïnvloed door Nordau, al werd Nordau door de nazi’s niet genoemd, om dat Nordau zionist en jood was.

 

John_Everett_Millais Prerafaëlieten

John_Everett_Millais Prerafaëlieten

1

Millais-_Mariana  Prerafaëlieten

Millais-_Mariana Prerafaëlieten

2

3

4

5

6

7

8

 

 

www.passagenproject.com

Tags: , ,

24 Responses to “John Everett Millais en de prerafaëlieten”

  1. An van den burg zegt:

    Avatar van An van den burgMaria. Ik moest naar adem happen daar. Ik was gelukkig en opgewonden van zoveel moois!!An.

  2. maria zegt:

    Avatar van mariaAn, laat je van me fotograferen a la Millais!
    ( Deze oproep geldt ook anderen: Ina, Joke…)

  3. Ina Dijstelberge zegt:

    Avatar van Ina DijstelbergeEen prachtige bijdrage Maria. En ja je mag mij fotograferen a la Millais…

  4. Annem. zegt:

    Avatar van Annem.@ M. Doe eerst Ina. Ik wil het eerst zien. Hahahahhaha!!!!! An.

  5. maria zegt:

    Avatar van mariaIna, je bent er perfect voor geschikt. Op vrijdag neem ik de Millais -catalogus mee, dan mag je kiezen.

  6. Ina Dijstelberge zegt:

    Avatar van Ina DijstelbergeGeweldig, Maria.
    En An,bang?

  7. maria zegt:

    Avatar van mariaIna, ik zelf zal me nog doen als Mariana en als vrouw met passiebloemen in het haar, het latere zodra mijn passiebloemen bloeien (de symbolistische passiebloemvrouw van Mondriaan heb ik trouwens al vorig jaar nagedaan).
    Bernard is bereid op een fotocollage a la Isabella te verschijnen.

    Fotosessie natuurlijk niet volgende week, dat wordt te veel op een dag, we maken een aparte afspraak.

    Hopelijk kunnen we Joke ook overhalen, die buitengewoon geschikt zou zijn!!!!

    En dan zoeken we nog een mooie vrouw die bereid is als een Ophelia rond te dobberen, bijvoorkeur in het Leidse Galgewater.

    Reactie is geredigeerd

  8. Ina Dijstelberge zegt:

    Avatar van Ina DijstelbergeIs dat galgenwater helder genoeg?

  9. maria zegt:

    Avatar van mariaErg toebel.
    Komt nog bij dat ik daar heel vaak en heel veel fluit heb gespeeld.

  10. An zegt:

    Avatar van An@ INA. Bang is het woord niet, maar ik sta niet graag voor Joker. Hahahahaha!! Groet, Ina, An.

  11. Ina Dijstelberge zegt:

    Avatar van Ina DijstelbergeIk vind Ophelia wel prachtig…

  12. maria zegt:

    Avatar van mariaJa, beste An:
    op de foto staan
    is voor joker staan
    en kan alleen
    met afstand

    tot zich zelf

  13. maria zegt:

    Avatar van mariaIna, Je mag Ophelia doen ( in het niets verdwijnen…) , hoor, we gooien er bloemenblaadjes enz bij.
    Dat wordt klasse.

    We kunnen ook naar de Kagerplassen voor; het hoeft niet in een vieze Leidse gracht.

    Reactie is geredigeerd

  14. Ina Dijstelberge zegt:

    Avatar van Ina DijstelbergeKagerplaas lijkt mij inderdaad een stuk aangenamer.

  15. maria zegt:

    Avatar van maria…en watertemperatuur boven de 18 graden. Daar wacht ik ook nog op inzake boerkini, waarmee ik definitief zeker in een vieze Leidse gracht, en wel het Gealgewater, duik.

  16. jan bouma zegt:

    Avatar van jan boumaAch lieve dames… maakt gij nu toch allen uw fotografieën bij mij en gedrieën geheel tesaam met mij… En zelfs @An mag erbij maakt vijf compositiën!!!:))

  17. maria zegt:

    Avatar van mariaJan dat geheel zeker gebeuren.

  18. Jezzebel zegt:

    Avatar van Jezzebel@Maria, wat fijn, je laat me Millais ontdekken en op een zekere manier ook Nordau.
    Oh man, ik begrijp An wel hoor, of anders; ik ben écht bang.
    Eerst nog even naar jullie kijken, wat een pracht idee!

  19. maria zegt:

    Avatar van mariaJezzebel, je mag als nr. 4.

    Ina wil ontzettend graag Ophelia doen… maar daar heb ikzelf niets mee. Maar erg leuk het met haar te doen, haar verdwijnend in het niets tussen de bloemetjes..

    Ikzelf ga nog "Mariana" na doen en een vrouw met passiebloemen in het haar.

    Het leukst zou ik het vinden om hetzelfde motief, en dan vooral "Mijmeringen" met verschillende vrouwen te doen.

    Ik kan je echt zien mijmereren, Jezzebel!

  20. Jezzebel zegt:

    Avatar van Jezzebel@Maria, ik ben nog even gaan zoeken.
    En kwam ook deze http://www.abcgallery.com/M/millais/millais4.html tegen. Misschien dat ik dat portret, als je het goed vindt ook eens voor een blog gebruik. En misschien is dat de foto die… als ik durf of zo. Mijmeringen vind ik een ontzettend dapper portret, ik weet niet of ik daar de ballen voor heb. 🙂

  21. maria zegt:

    Avatar van mariaGrappig hehe, de Bridesmaid heb ik gisteren ook aan Ina en Joke voorgesteld ( voor hen, niet mezelf…) .

    Dus dat doen we.

    Reactie is geredigeerd

  22. Jezzebel zegt:

    Avatar van Jezzebel@Maria, ik heb het portret van The Bridesmaid nu ook in mijn eigen blog gebruikt.
    Erg bedankt dat je me over Millais vertelde, hij is een schilder die me heel diep raakt.

  23. Jasper zegt:

    Avatar van JasperPrachtig werk. Eerder dit jaar heb ik Waterhouse gezien in het Groninger museum.

    Vooral het schilderij met de raven en morgaine vond ik erg indrukwekkend. En Orpheus met de lier die door de nimfen wordt gevonden.

  24. maria zegt:

    Avatar van mariaWaterhouse heb ik helaas gemist, Groningen toch ietsje te ver weg!

Leave a Reply



Warning: Parameter 1 to W3_Plugin_TotalCache::ob_callback() expected to be a reference, value given in /customers/a/7/9/passagenproject.com/httpd.www/blog18/wp-includes/functions.php on line 3594