Wetenschap Kunst Politiek

Schwarze Romantik: Francis Goya

16 comments

 


Francis Goya hoort bij de schilders van de “Schwarze Romantik”, die nu in Frankfurt worden getoond (uitvoerig zie hier).

Hij heeft  aan het eind van zijn leven (1819-1823) een hele serie van “Zwarte Schilderijen” gemaakt,  in een periode waarin hij steeds meer last kreeg van slechthorendheid en depressies. De naam verwijst niet alleen naar de kleurloosheid van de schilderijen die vooral gemaakt zijn in de kleuren zwart, grijs en bruin, maar ook naar de terugkerende thema’s. Veel van de doeken tonen voorstellingen die te maken hebben met hekserij.

Maar ook op veel andere schilderijen die niet bij deze serie horen zijn “zwarte”, surrealistische, gewelddadige en nachtmerrieachtige scenes te zien.

Goya, De slaap van de rede brengt monsters voort

 

Goya Heksen

 

goya Heksensabbat schwarze romantik zwarte romantiek

francisco_goya_-_casa_de_locos-gekkenhuis

Goya Saturnus verslindt zijn kinderen

Goya Saturnus verslindt zijn kinderen

Goya De verschrikkingen van de oorlog

Goya De verschrikkingen van de oorlog

Tags: , ,

16 Responses to “Schwarze Romantik: Francis Goya”

  1. 'joost sr schreef:

    In het religieus denken heeft de verbeeldingskracht rond “hel” altijd al dit soort voorstellingen opgeroepen. In het nieuwe religieuze denken waarin “hel” slechts betekenen kan dat uiteindelijke toekomst kapot gemaakt wordt, blijft eenzelfde verbeeldingskracht nu in de gevoelde beeldwerkelijkheid van depressie en uitzichtloosheid. En oude en onze kunstenaars kunnen niet anders dan dit weergeven! Hopelijk komt er ook weer nieuwe verbeeldingskracht rond “hemel”, waar iedereen in euforie weer van opkijkt!

    • Maria Trepp schreef:

      ja Joost in het religieus denken is wat nu de “Zwarte Romantiek” wordt genoemd vrijwel standaard. Ik moest ook aan Jeroen Bosch denken, zo iemand hoort er toch eigenlijk ook bij, al valt hij uit het tijdsvak.
      Overigens nog over hemel en zo voort: in de tentoonstelling wordt ook een schilderij van William Blake getoond van de vrouw en de draak in de Openbaring, waarover wij het eerder hadden. Ik heb dit schilderij nog bij het oude blog gevoegd: http://passagenproject.com/blog/2012/01/02/de-apocalyptische-bijbelse-slang-in-de-kunst/

      Positieve kunst (=paradijs) – het blijft moeilijk. De kracht van de kunst zit toch vaak in de kritiek en in het zichtbaar maken van onbewuste processen en dreigingen!

      • 'joost sr schreef:

        Stam nog uit de tijd van een “hemel met gouden lepels”. Toen ik als jongen eens met mijn vader mee mocht naar de notaris stond daar op een dressoir een kist open met door mij toen nog nooit gezien gouden bestek. De 7jarige jongen van toen weet nu na al die jaren nog, hoe hij zijn ogen daarop “uitkeek”. Op zo’n schilderij zit ik nu te wachten!

  2. laila schreef:

    Regelmatig verdiep ik me in Goya ( ik heb een prachtig boek)
    Een intrigerende schilder.Getraumatiseerd door oorlog.

  3. laila schreef:

    Ontstellend “mooi”,vind ik zijn gekkenhuis.( Zie trollenbos no. zoveel)
    Dat mis ik hier;-)

  4. Blewbird schreef:

    Hoe ouder ik word, hoe minder kan ik tegen ‘donker’ en ‘zwart’. Ik heb licht in mijn leven nodig. Maar dit is wel heel prachtig!

    • Maria Trepp schreef:

      Oh Blew ik ben verbluft.. ik houd van het donkere, de nacht, de schemering, de mist, de schaduwkant van het bestaan. Ik ben romantisch tot op het bot. En de herfst is mijn liefste tijd- september-oktober wil zeggen, november is meestal een ramp.

  5. fulps valstar schreef:

    Heb ooit in het Prado volledig de tijd vergeten, fascinerend!

  6. j de kat schreef:

    Ik ben bang dat plaatje 3 – flug der hexen – niet “doorkomt”.

  7. j de kat schreef:

    Het kwam niet in mijn beeld. Nu wel. Kweetniet waardoor, IE doet nogal vervelend soms.

Leave a Reply



Recente berichten

Categorieën

Tags

Archief