Wetenschap Kunst Politiek

Leiden in de sneeuw Fotografie

52 comments

Leiden sneeuw winter foto: Maria Trepp

Leiden sneeuw winter foto: Maria Trepp

Leiden sneeuw winter foto: Maria Trepp

Leiden sneeuw winter foto: Maria Trepp

Leiden sneeuw winter foto: Maria Trepp

Leiden sneeuw winter foto: Maria Trepp

Leiden sneeuw winter foto: Maria Trepp

Leiden sneeuw winter steunberen foto: Maria Trepp


 
Steunbeer van de Burcht…
 
 
Zeer aan te bevelen, vooral in verband met Zweistra: Kees Schuyt, “Steunberen van de samenleving
 
Kees Schuyt over zijn “steunberen”-theorie:
 
“In een goed geïntegreerde samenleving is de verhouding tussen ik en wij , tussen het individu en de groep, in evenwicht. De individualiteit van mensen wordt niet door het collectief onderdrukt. Bovendien bestaat de samenleving niet uit één collectief, maar uit verschillende groepen, waartussen ook een evenwicht bestaat. Wanneer er één dominante groep is, is er tevens ruimte voor diverse minderheden. In tegenstelling tot sociale cohesie is integratie een dynamisch evenwicht binnen een systeem.

De moderne samenleving is behoorlijk heterogeen en bestaat uit een groot aantal groepen met uiteenlopende ideeënstelsels, tradities, gewoonten, waarden en normen. Als sociale cohesie niet voldoende is om die samenleving bijeen te houden, wat dan wel?

Hiervoor heb ik de metafoor van de steunberen ontwikkeld. Wanneer je een middeleeuwse kathedraal bezoekt, zie je alles naar boven wijzen. Pilaren, spitsbogen, hoge ramen, het dak. Om ervoor te zorgen dat door die enorme druk de hele zaak niet uiteenvalt, zijn aan de buitenkant steunberen aangebracht. In het Frans heten die contreforts, en dat is ook wat ze doen: ze zorgen voor tegenkracht. De enorme druk binnen het bouwwerk wordt tegengehouden.

Onze samenleving heeft in de loop der eeuwen ook dergelijke steunberen ontwikkeld, die ervoor zorgen dat de conflicten binnen de samenleving al die botsende belangen en ideeën niet uitmonden in openlijk geweld. Het begon met de ontwikkeling van het eerlijke rechtsproces, waardoor de uitzichtloze spiraal van bloedwraak werd doorbroken. Dit was een sociale vondst van de Grieken, waarvan de betekenis niet te overschatten valt. De partijen worden gedwongen naar elkaar te luisteren, je moet je beweringen staven met bewijzen. De andere drie steunberen zijn de sinds de twaalfde eeuw gegroeide academische vrijheid, de religieuze tolerantie, die ontstond na de verwoestende godsdienstoorlogen in de zestiende en zeventiende eeuw, en een door Gandhi uitgevonden vorm van geweldloze politieke actie. Het kenmerk hiervan is dat conflicten niet met geweld worden beslecht, maar dat de partijen aan elkaar worden geklonken in een symbolische ruimte. Wanneer een of meer van deze steunberen afbrokkelen, loopt een samenleving gevaar uiteen te vallen. ” (Interview met Rob Hatmans, De Groene Amsterdammer, 15-12-2006)

 

Tags: , , , , , ,

52 Responses to “Leiden in de sneeuw Fotografie”

  1. Frans Muthert schreef:

    Avatar van Frans Muthert
    Die Ruud komt deze week wel aan z’n trekken. Qua aandacht.

  2. An van den Burg schreef:

    Avatar van An van den Burg
    …………………….maar niemand houdt van hem, Frans, dàt wel!

    An.

  3. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Trepp
    Ja ik vermeid het in het algemeen op hem in te gaan en hem te strelen met aandacht.
    Bij wijze van uitzondering, dus.

  4. antoinette duijsters schreef:

    Avatar van antoinette duijsters
    Mooie foto’s, maar gooi die Ruud eruit, die bederft alles.:-)

  5. k.Reintje schreef:

    Avatar van k.Reintje
    Zo’n steunbeer herinnert mij aan de Nederlands krenterigheid.
    Je kunt hem gewoon onder het maaiveld wegwerken.

  6. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Trepp
    Ik kom nog met meer tekst over Schuyt en zijn steunberen…

  7. Ruud Zweistra schreef:

    Avatar van Ruud Zweistra
    Die Zweistra lees ik nooit….

    Maria Trepp 20-12-2009 12:08
    Neem die kerel toch niet serieus.

    Om je de krampen te lachen!

  8. An van den Burg schreef:

    Avatar van An van den Burg
    An van den Burg 19-12-2009 11:01
    Even ter herinnering:

    An van den Burg 18-12-2009 20:55
    Zweistra.

    Jij ben voor mij het vieste mannetje dat ik totnutoe in mijn leven tegenkwam. Ik veracht je!!

    Waarom? Omdat je ONDER MIJN NAAM PUBLICEERDE. Wàt je zeg leg ik naast mij neer, maar je blijft met je vunzige tengels van MIJN NAAM AF. Viezerik!!

    Dit deed de duivel: An van den Burg 15-12-2009 18:58
    ======= An van den Burg 15-12-2009 17:17
    en voor de rest gaat het al een stuk beter met me; over een maand mag ik van de gesloten afdeling af =====.

    Wil de rat die dit flikte dat onder zijn eigen naam doen?? Onder een eigen naam mag dat 1000 keer, het deert mij niet, maar mijn naam misbruiken is een waarschuwing aan de redactie waard!!!

    An van den Burg

  9. AdR schreef:

    Avatar van AdR
    De Hooglandse Kerkgracht is al in de zeventiende eeuw gedempt. En dus zou de foto, zonder een fiets, zonder een auto en zonder zelfs een mens die door uiterlijk de periodevan fotograferen had kunnen verraden, ook anderhalve eeuw geleden gemaakt kunnen zijn (er van uitgaande dat de lantaarns ook voor gasverlcihting dienden).

    Sneeuw zorgt voor de stilte die over steden lijkt te hangen op oude foto’s (soms hangt die stilte nog op foto’s tot pakweg 1970, merk ik). Mooi.

    Voor het sociologische gedeelte verwijs ik van harte naar Willem Schinkel.

  10. raiserblade schreef:

    Avatar van raiserblade
    "Pugnopropatria" Ik vecht voor mijn vaderland.

    Een mooiere tekst is niet te vinden voor de patriotten van het geef alles maar weg multculturalisten VK blog.

    Onze steunberen zeg maar.

  11. k.Reintje schreef:

    Avatar van k.Reintje
    @ 12.43

    Ik kom net kijken in de bloggerswereld en ben zo vrij om de volgende vragen te stellen.

    1. Is de naam An van de Burg per definitie een uitlaatklep voor meerdere anonieme bloggers?

    2. Waarom is het zo erg dat mensen weten dat je op een gesloten afdeling zit?

    3. Waarom windt je jezelf zo op als je ook een betrouwbaar vast account kunt vragen bij de Volkskrant?

  12. joost tibosch sr schreef:

    Avatar van joost tibosch sr
    An, asjeblief niet nog een keer diezelfde sliding bij de schijnbewegingen van Ruud . Er zijn scheidsrechters die daar kaarten voor trekken. Dat kun je het elftal niet aandoen

  13. An van den Burg schreef:

    Avatar van An van den Burg
    k.Reintje.

    omdat ik nog zò naief ben om te denken dat er mensen bestaan met innerlijke beschaving!

    Het gaat mij niet om de tekst: ik weet wie het zegt, zullen we maar denken,maar om het misbruik van mijn naam!

    Jij leest slordig!!!! Oppassen dus met jou!

  14. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Trepp
    "De Hooglandse Kerkgracht is al in de zeventiende eeuw gedempt. En dus zou de foto, zonder een fiets, zonder een auto en zonder zelfs een mens die door uiterlijk de periodevan fotograferen had kunnen verraden, ook anderhalve eeuw geleden gemaakt kunnen zijn (er van uitgaande dat de lantaarns ook voor gasverlcihting dienden)."

    Precies dat was mijn bedoeling.

    Willem Schinkel is ook een van mijn geliefde referentiepunten ( geduchte criticus van deBurke-lui), maar ietsje minder geliefd van mij dan Schuyt….

  15. k.Reintje schreef:

    Avatar van k.Reintje
    13.44 Sorry, maar ik had jouw tekst in de overdrachtelijke zin gelezen.

  16. Joke Mizée schreef:

    Avatar van Joke Mizée
    @raiserblade: dat is de helft van de strijdkreet uit de 80-jarige oorlog. Het geheel luidde: ‘Pugno pro patria haec libertatis ergo’. Ik neem aan dat je weet welke vrijheid destijds in het geding was.

  17. cor verhoef schreef:

    Avatar van cor verhoef
    Leuk he? Die moderne Engelse spelling of wellicht een woordspeling. ‘Raiserblade’ Zou ie ‘razorblade’ bedoelen? Welnee, die man spelt vanuit een modern kunstzinnig jasje.
    Grappig, dat alle bruinhemden op dit blog zo beroerd spellen. Zou het met de woede te maken hebben, waarmee zij met hun knuisten het toetsenbord bewerken?

  18. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Trepp
    "Zou ie ‘razorblade’ bedoelen? Welnee, die man spelt vanuit een modern kunstzinnig jasje."

    Aan mij gaan finessen van dit soort volstreekt voorbij.
    Gelukkig is Ruud Z. wat simpler van naam.

  19. Islomaan/Klaverblad schreef:

    Avatar van Islomaan/Klaverblad
    Ruud is niet onder te sneeuwen

  20. Nummer22 schreef:

    Avatar van Nummer22
    Dag Maria, hoe is jouw kijk op jouw eigen gracht? Toen ik in dierenpark Blijdorp aan een opasser- en die zijn te herkennen aan hun afwijkende kledingkleur- vroeg: waar kan ik de steunberen vinden, werd ik hard uitgelachen. De apen- op dat moment bevond ik me tussen de apen- lachten hard mee, het was oorverdovend.

    Ach, Maria "ratten" zijn overal, als wordt elke gracht gedempt.

  21. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Trepp
    Ratten zijn overal, ook schitterend in de literatuur, bij Grass en Camus…

    Mijn eigen gracht: http://www.passagenproject.com/mijn_eigen_gracht.jpg

  22. off - topic schreef:

    Avatar van off - topic
    Jeetje Maria, die Ruud is hier ook al ingesneeuwd.
    Of was het ondergesneeuwd!
    😉

    Mooie foto’s!

  23. George Knight schreef:

    Avatar van George Knight
    Kees Schuyt: In een goed geïntegreerde samenleving is de verhouding tussen ik en wij, tussen het individu en de groep, in evenwicht. Etc.

    Mee eens. Maar probleem is waar het evenwicht precies ligt. Omdat iedereen het op een andere plek tussen individu of groep, individualiteit of collectiviteit, dynamiek en stabiliteit, vrijheid en gebondenheid, recht en plicht plaatst -of wenst te plaatsen- wordt Schuyts uitspraak over evenwicht vrijblijvend. Het verklaart theoretisch alles, maar in de praktijk niets. Zo kennen we onze filosofen weer.

  24. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Trepp
    Wat deze concrete zin aangaat geef ik je gelijk. Zo’n evenwicht is ten eerste een onbereikbaar en dus een schijnbaar vrijblijvend ideaal.

    Maar wat interessant is dat is het idee van balance, en van tegenkrachten.
    Ik denk dat Schuyt en Susan Neiman dicht bij elkaar zitten. De spanning tussen ideaal en werkelijkheid moet.
    Het idee van tegenkrachten en steunberen is alles andere dan triviaal of vrijblijvend. Ik vind het een hoogst creatieve metafoor.

  25. raiserblade schreef:

    Avatar van raiserblade
    Joke Mizée 20-12-2009 14:32

    Als ik het goed heb onthouden dan ging het over de vrijheid van godsdienst.
    Een vrijheid die net als alle andere vrijheden in ons land zwaar bevochten is en die naar het zich nu laat aanzien steeds meer onder druk zal komen te staan.
    Immers als tolerantie betekend dat intolerantie ook ruimte moet krijgen, dan betekend dit op termijn het einde van tolerantie.

    Dat ik in de multicul en zijn aanhangers dit gevaar levensgroot zie is een vrijheid die ik opeis maar die mij kennelijk wordt ontzegd.
    Dat sommigen om die reden menen kwalijke vergelijkingen te mogen maken, komt voor hun rekening en onbedoeld bevestigen ze mijn stelling.

  26. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Trepp
    "Een vrijheid die net als alle andere vrijheden in ons land zwaar bevochten is en die naar het zich nu laat aanzien steeds meer onder druk zal komen te staan."
    Ja, vrijheid vna Godsdienst is voor sommigen namelijk alleen toepasselijk voor de Joods-Christelijke club..

  27. raiserblade schreef:

    Avatar van raiserblade
    Het beleven van een godsdienst is een vrijheid die geld voor ieder mens, voor iedere religie.
    Mits je het prive houdt en het niet aan anderen wilt opdringen en mits het naleven van je religie niet in strijd is met de wet.
    En hier wringt de schoen.

  28. P.H.M. van de Kletersteeg schreef:

    Avatar van P.H.M. van de Kletersteeg
    @an: alweer van gesloten afdeling af? Zagen ze geen heil meer in therapie?

    @Cor; Je hobby op een laag pitje? Tja de vakanties he!

  29. Ina Dijstelberge schreef:

    Avatar van Ina Dijstelberge
    Prachtige betekeningsvoole beelden en dito tekst.

  30. P.H.M. van de Kletersteeg schreef:

    Avatar van P.H.M. van de Kletersteeg
    Islam is geen godsdienst maar een primitieve stamdoctrine, die geen enkele godsdienst dult.

    Dan hun "god" roept op tot moord en doodslag en tot liegen (taqiya)
    moraalloos godje

  31. raiserblade schreef:

    Avatar van raiserblade
    P.H.M. van de Kletersteeg 20-12-2009 18:30

    "taqiyah", let op je spelling Kletersteeg voor je het weet ben je ook een bruinhemd.

  32. Nummer22 schreef:

    Avatar van Nummer22
    En man sitter hemma och kollar sport på tv när hans fru
    frågar:
    – Kan du fixa lampan i hallen??

    Han tittar snett på henne och säger:
    – Ser jag ut som en elektriker ?

    Men kan du fixa kylskåpsdörren då??
    – Laga kylen !!
    – Ser jag ut som en kylmontör??

    Jaha, men du kan väl åtminstone fixa trappsteget vid
    ytterdörren.

    Han säger:
    – Jag är f-n ingen snickare och fixar inga trappsteg!!
    Ser det ut som det står Järnia i pannan på mig ? Jag har fått nog!!!

    Jag går till puben…
    Han går till puben och dricker
    några timmar och börjar få skuldkänslor och bestämmer sig för att gå hem
    och laga de trasiga sakerna.

    När han kommer hem märker han att trappsteget är lagat,
    lampan i hallen fungerar och att kylskåpsdörren är hel.

    – Älskling, hur har det här gått till??

    Tja, efter du hade gått satte jag mig på trappan och
    grät lite.

    Just då passerade en ung man och frågade vad som var
    fel. Och jag sa som det var.

    Han erbjöd sig att fixa alla sakerna om jag antingen
    hade sex med honom eller bakade en kaka.

    -Jaha sa mannen: Vad blev det för sorts kaka då ??

    Men Hallååååå…
    – Ser jag ut som en jävla konditor

    eller?

    Ik ken geen zweeds, by the way….

  33. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Trepp
    Ina je begrijpt me helemaal.
    22 haha.

    Jongens, spelling, inderdaad. Schrijf dat maar achter je oren Kletterdingens

  34. raiserblade schreef:

    Avatar van raiserblade
    Maria Trepp 20-12-2009 19:57

    Zo is het de inhoud is minder belangrijk dan de verpakking.

  35. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Trepp
    Bij mij gaan vorm en inhoud hand in hand, wist je dat niet?

  36. raiserblade schreef:

    Avatar van raiserblade
    In dat geval kon je best weleens een hele mooie edoch zeer slechte vrouw zijn Maria.

  37. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Trepp
    Auch bin ich noch so schlecht
    doch hab ich recht….

  38. ramirezi schreef:

    Avatar van ramirezi
    Net zoiets als steunkousen, maar dan mooier om te zien…

  39. raiserblade schreef:

    Avatar van raiserblade
    Kann sein trotzdem bist Du ab jetzt allein.

    Grusse dich.

  40. P.H.M. van de Kletersteeg schreef:

    Avatar van P.H.M. van de Kletersteeg
    spelling is leuk maar ook van arabische woordjes geen eensluidende.
    Aldus maakt het geen reet uit…..

    bruinhemd zwarthemd burka; is een pot nat; ze volgen psychopaten

  41. Prometheus schreef:

    Avatar van Prometheus
    Ruud woont anders wel fraai.
    Zo smetteloos wit ook.

  42. rene louman schreef:

    Avatar van rene louman
    Heel lui alleen naar de foto’s gekeken, maar die zijn al prachtig genoeg!!

  43. Hero schreef:

    Avatar van Hero
    Prachtige foto’s, die leeuw die toch onder de sneeuw vandaan komt dreigend met z’n zwaard. Van het gepraat hierboven snap ik overigens maar weinig.

  44. flipvandyke schreef:

    Avatar van flipvandyke
    Mooi Maria.
    Om de wereld om mij heen te begrijpen gebruik ik voor mijzelf ook een metafoor, maar die gaat uit van het individu. Hij is lang niet zo goed als die van jou, maar toch maar hier neergezet.

    Het is zaterdagmiddag op een mooie dag in de kalverstraat. Vele duizenden mensen proberen al slalommend hun eigen weg te vinden door de massa. Iedereen doet zijn best om niet tegen een ander op te botsen en als dat gebeurt dan verontschuldigt men zich, als het heel mooi is zelfs met een glimlach, en vervolgt zijn weg. Dat gaat eigenlijk verbazend goed als je bedenkt hoeveel er lopen. We doen het automatisch. Zonder er bij na te denken maken we subtiele uitwijkbewegingen (vrouwen trouwens meer dan mannen).

    Enkele –en hun groep groeit- zien dat niet zo. Zij zijn van mening dat zij op hun weg van A naar B recht hebben op een vrije baan. Als die mensen botsen met een ander dan zien zij zich aangetast in hun recht op een vrije baan en zullen zij zich niet verontschuldigen, maar eerder geneigd zijn de ander op zijn bek te slaan. Op de door hun geëiste vrije baan zien zij iedereen als tegenstander, maar vooral de Zwarte Schapen. Op luidde toon eisen zij dan ook luidkeels dat de Zwarte Schapen verwijderd moeten worden. Ook al lopen die kilometers verderop en hebben zij nooit last van ze.
    De tragiek van die mensen is echter dat ze altijd Zwarte Schapen zullen blijven zien, ook nadat alle oorspronkelijke Zwarte Schapen zijn verdwenen. Het zit in de aard van het beestje. Uiteindelijk blijft er maar één over, maar genieten van zijn vrije baan is er niet bij. Dat zit nu eenmaal in de aard van aard van alle beestjes.

    Een ieder heeft in principe recht om van zijn eigen A naar welke B dan ook te gaan. Niemand mag een ander verhinderen in dat streven, maar je mag het niet als absoluut recht beschouwen en anderen in hun streven hinderen of zelfs verbieden. Of je individueel bent of in een groep, hoe groot die ook is, het principe blijft hetzelfde.
    Als we een beetje rekening met elkaar houden dan moet dat allemaal best lukken.

  45. An van den Burg schreef:

    Avatar van An van den Burg
    =======George Knight 20-12-2009 16:38
    Kees Schuyt: In een goed geïntegreerde samenleving is de verhouding tussen ik en wij, tussen het individu en de groep, in evenwicht. Etc.

    Mee eens. Maar probleem is waar het evenwicht precies ligt. Omdat iedereen het op een andere plek tussen individu of groep, individualiteit of collectiviteit, dynamiek en stabiliteit, vrijheid en gebondenheid, recht en plicht plaatst -of wenst te plaatsen- wordt Schuyts uitspraak over evenwicht vrijblijvend. Het verklaart theoretisch alles, maar in de praktijk niets. Zo kennen we onze filosofen weer.=======.

    George, doe nu niet alsof je zo naief bent.

    Evenwicht is dat er geen moskeeën in de fik gaan en scholen. Evenwicht is dat er niemand op straat wordt neergesabeld voor zijn/haar mening. Evenwicht is dat er geen verschil wordt gemaakt in huidskleur en Godsdienst die beleden wordt. Evenwicht is dat er geen groep in onze samenleving wordt geterroriseerd door een of meerdere politici! Evenwicht is dat men nog ongestoord een voetbalwedstrijd kan zien zonder hooligans. En dat eenieder gelijk is aan de wet!

    Nu is er geen evenwicht. De balans slaat door naar onlusten en angsten. En dàt is opgewekt door destructieve krachten als Bolkestein en Wilders cum suis!

    An.

  46. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Trepp
    @Flipvan Dyke, heel veel dank….
    @An, groeten. Ik zag je blog. Wat leuk.

  47. De Stripman schreef:

    Avatar van De Stripman
    Mooie foto’s en wijze woorden…!

  48. Nummer22 schreef:

    Avatar van Nummer22
    Schreeuw het uit! een Angstschreeuw ( wat een mooi woord 3x woordwaarde, maar dit terzijde. Mooi beelden en ik ploeg maar door de sneeuw, heb natte sokken en werk aan de biografie van Dirk uit Londerenzeel, dat weer wel. Als onderzoeker heb ik het maar heel druk in tijden va verwarring, de PVV Partij Van de Varkens onder leiding van de Gizmo in de politiek.

    Tja, enfin..

    De Q koorts grijpt om ons heen
    De geit wordt van de bokken gescheiden
    een spuitje als verdoving
    een spuitje om te sterven
    Alleen de varkens blijven over
    En wij zijn belast met last en lijden!

  49. George Knight schreef:

    Avatar van George Knight
    @Maria
    Schuyt levert een creatieve en prachtige metafoor. Maar ik verschil met je van mening over de praktische bruikbaarheid ervan. Schuyt ziet diverse maatschappelijke krachten als steunberen, als tegenkrachten. Ik zie Schuyts uitweidingen -die proberen uit te wijden- als bijschrift onderaan de kerkmuur. Zinnig voor de schoolfrik, de amateur, de muggezifter, de zeloot en allen zonder rugpijn, maar onbruikbaar voor de bouwmeesters van onze maatschappij.

    @An
    Ik krijg onderhand het idee dat het niet uitmaakt wat ik zeg, maar dat jij gewoonweg de kans niet wil laten lopen het enigszins met me oneens te zijn. Onvermijdelijk hoort daar je normatieve opstelling bij die het kwaad steevast bij de ander plaatst. Los van elk argument. Tegen welke prijs bied je meningen aan?

    Wonder boven wonder leg je deze keer jezelf in volle glorie overstijgend de vinger op de zere plek. Jij vult in wat Kees Schuyt alleen maar suggereert in zijn gloedvolle en hogere abstracties van de filosoof zonder vuile handen. Je denkt je op mij te richten, maar je spreekt Schuyt pittig toe. Als voetsoldaat boor je de lans door zijn onstoffelijke argumenten. Het stigma van Schuyt is het chiasma van een schisma.

    Nog minder dan voorheen weten we uiteindelijk waar het evenwicht ligt. Je zegt dat er geen evenwicht is tussen individu en groep, tussen individualisme en collectivisme. Dat ben ik met je eens. Maar waar jij gaat voor extra bescherming van religie, ga ik voor een begin van gelijkheid door een einde aan de extra bescherming van religie. Zo plaatst ieder het evenwicht vanuit de eigen logica op een andere plek.

    De dynamiek van krachten en tegenkrachten schetst Schuyt in grote lijnen overtuigend. Daar corrigeert-ie je in je tekort aan eigen tegenkrachten, die je niet hoort maar overschreeuwt. Wellicht leidt een eetlepel Schuyt vermengd met een theelepel An tot een maakbaar recept.

  50. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Trepp
    Een praktische aanwendign van de steunberen-metafoor is de aanbeveling om in een organisatie zoals de universiteit systematisch tegensprak te organiseren. Voor een staat geldt hetzelfde.

    De vraag is of de populisten, die zich buiten elke beredeneerde kritiek houden een steunbeer functie hebben. Dat betwijfel ik.

  51. George Knight schreef:

    Avatar van George Knight
    @Maria
    De vraag is of de populisten, die zich buiten elke beredeneerde kritiek houden een steunbeer functie hebben. Dat betwijfel ik.

    Ik weet niet op wie je precies doelt met populisten Hugo Chavez? Mahmoud Ahmadinejad? Geert Wilders? Agnes Kant? Wouter Bos? Murat Karayalçın? Silvio Berlusconi?

    Een politicus die zich buiten elke bereneerde kritiek weet te houden lijkt me ronduit geniaal. Als een bakker die geen slechte oliebol kan bakken. Ze kunnen altijd nog aan Kees Schuyt vragen of ze in het plaatje van zijn kerk passen. Zoniet, dan zijn het echte tegenkrachten die buiten Schuyts irenische schema vallen. Misschien ondersteunen ze de kroeg naast de kerk.

  52. Victor Onrust schreef:

    Avatar van Victor Onrust
    Zowat mijn allereerste blog ging over die z.g. steunberen. Dit onder de kop "Opperzwatelaar". Snapte al niet waarom dat opeens weer gelezen werd: http://www.vkblog.nl/bericht/87049/Opperzwatelaar.
    Hierin staat o.a.: "De aanduiding fundamentalisten duidt er op dat er groepen zijn die voor andere fundamenten kiezen." Dat is mijn belangrijkste kritiek.

    En doe de groeten aan Ruud.

Leave a Reply



Recente berichten

Categorieën

Tags

Archief