Wetenschap Kunst Politiek

Godenmerge: Isis en Aphrodite

16 comments

In de nieuwe tentoonstelling in het Leidse Rijksmuseum van Oudheden met kleine terracotta-figuren  fascineert mij vooral de Isis-Aphrodite… godheden worden vaak gemerged!

Hier rechts nog een andere terracotta Isis-Aphrodite (die overigens niet op de tentoonstelling te zien is).

Wél te zien is een Nike met rhyton (een wijnbeker die uitlopt in een hertenkopje).


Deze Nike afkomstig uit Myrina in Klein-Azië (ca. 210 – 200 v.Chr.) lijkt een beetje op de valkyrie met drinkhorn die ik in Uppsala in het Wikingmuseum heb gezien, als een kleine hanger in een ketting.

Valkyrie- hanger uit Uppsala

Ja de godenwerelden communiceren met elkaar, beter dan de mensen!

(Over een andere godinnen-merge, namelijk Isis met Horus/Madonna met kind kom ik terug op kerstavond!)

 

maria trepp

Tags: , , , , , , ,

16 Responses to “Godenmerge: Isis en Aphrodite”

  1. Smokey schreef:

    Avatar van Smokey
    Bijzonder, vooral omdat de stukken al zo oud zijn. Het beeldje van Nike is gemarkeerd met een nummer, Is het een origineel ?
    Was even een zoekplaatje aan die hanger, maar gevonden.

  2. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Trepp
    Hihi, ja zoekplaatje met de hanger (origineel uit de 7e eeuw) . nou als het er niet naast had gestaan dat een valkyrie was enz. – nooit van mijn leven had ik het begrepen!

    Er zijn heel veel spannende vrouwenfiguurtjes in de tentoonstelling, erg leuk.
    Kijk ook op http://www.rmo.nl/actueel/tentoonstellingen/terracotta voor meer info en afbeeldingen!

  3. solvejg schreef:

    Avatar van solvejg
    Oh, wat leuk, daar ga ik binnenkort ook eens kijken!! Ik heb – over mergen gesproken – dat ook al eens (http://www.vkblog.nl/bericht/222057/Op_zoek_naar_Artemis,_de_jongste_Griekse_godin) geschreven, maar ik zag net dat jij daar ook al langs was geweest :-))

  4. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Trepp
    solvejg, Van dat mergen wist ik niet meer.
    In de nieuwe tentoonstelling veel moedergodheen etc plus ok een Artemis van Ephesus!
    Ik moest inderdaad aan je blog denken toen ik Artemis zag.

  5. ron rozen schreef:

    Avatar van ron rozen
    Ina en Maria, Johanna en Maria

  6. George Knight schreef:

    Avatar van George Knight
    Samen met beren
    communiceren goden
    met eigen doden.

    Spannende vrouwen
    zijn leuk, jachtig opgewarmd
    in hun cross-over.

    Schattig teer beeldje,
    jouw armen bestendigen
    dijen in schoonheid.

  7. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Trepp
    @Ron, dat vind ik nu echt een leuk commentaar.
    Ik denk dat het inderdaad zo uitziet voor iemand die ons niet in persona kent en voor wie abstracte bloggers zijn.
    Ik ken Ina en ik vind haar een fantastische vrouw, maar ik verzeker je: de verschillen tussen haar en mij zijn enorm…

    Misschien kunnen we toch eens voor de grap foto van ons mergen. Vind ik een veelbelovend plan.

    en George, jouw reactie past ook perfect.

    De tweede tentoonstelling die in hetzelfde museum openging vandaag, over Flaubert en Egypte, is bijna nog leuker trouwens.
    Schrijf ik nog over…

  8. Blew schreef:

    Avatar van Blew
    Je zit er weer bovenop! Ik was zondag nog in Oudheden (Egypte en je kunt er heerlijk koffiedrinken). Mooie foto’s! Overigens was ik vorige week zondag bij de Van Doesburg-tentoonstelling. Niet over geblogd, want je kon er niet lekker foto’s maken (is ook streng verboden, denk dat het daar door kwam ;-)). Vandaag geen weer om naar het strand te gaan? Groetjes, Blew

  9. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Trepp
    Hi Blew,
    Ben jij naar het strand geweest?
    Ik ben vandaag veel binnen geweest- om de twee uur ren ik even met Nico 20 minuten lang langs de grachten…
    Van Doesburg, nee foto’s mochten niet en 6 euro extra is gewoon te veel.
    Het valt me op dat er nog geen recensie is geweest in Volkskrant of NRC.
    I

  10. ron rozen schreef:

    Avatar van ron rozen
    Oh leuk, salambo met haar porfieren vazen. Ik heb wel eens een stuk porfier gezien in de vloer v van de Morgan Library in New York

  11. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Trepp
    volgens mij geen porfier in deze tentoonstelling. wel nog meer Isis…

  12. Jezzebel schreef:

    Avatar van Jezzebel
    De Isis-Aphrodite beeldjes zijn prachtig.
    .

  13. George Knight schreef:

    Avatar van George Knight
    @Maria
    Er is in de NRC wel een recensie van de Van Doesburg-tentoonstelling verschenen. Natuurlijk is Mondriaan tien keer beter dan Van Doesburg. Dus waarom opnieuw een Van Doesburg-tentoonstelling, nog geen 10 jaar na Utrecht? Kwestie van marketing? Overigens ben ik nog niet geweest.
    http://smets.web-log.nl/smets/2009/11/ware-aard-van-d.html

  14. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Trepp
    @Dank George, ik had deze recensie gemist- dat gebeurt me toch niet vaak dat ik een artikel mis over iets dat mij interesseert.
    Inderdaad, de tentoonstelling in Utrecht was veel leuker vond ik….
    Mijj stoort het zeer dat ze zes euro extra nemen; meer dan ooit iemand vroeg, niet eens voor Van Gogh en de kleuren van de nacht moest je zo veel extra betalen.
    IK houd er niet van om één keer urenlang naar een tentoonstelling te gaan. Ik loop er snel door heen, en pik interessante dingen eruit- maar dan wil ik terug gaan.
    Ik ga ook vandaag nog even tussendoor weer naar Oudheden.

  15. George Knight schreef:

    Avatar van George Knight
    @Maria
    De projectgroep concludeert dat de Museumkaart een mooi product is voor de musea. De
    conclusie is ook dat zelfs zonder sponsor de financiële basis van de Stichting
    Museumkaart gezond is.

    http://museumvereniging.nl/files/notulen%20ALV%2026%20nov%202007.pdf

    Ik heb gemengde gevoelens over entreeprijzen van musea. Met wat moet je het immers vergelijken? Is een museum een volledig culturele bestemming of een merger van evenement en cultuur? Valt het te vergelijken met een bioscoopkaartje, de toegang van een voetbalwedstrijd, een bibiotheekpas, de entree voor de Efteling of een gratis Studium Generale lezing bij de Universiteit?

    Duidelijk is wel dat de museale sector niet tot eenduidigheid weet te komen in de prijsstelling. Waar een toeslag van € 2,50 voor de Nachten van Van Gogh redelijk lijkt, komt € 6,00 toeslag voor Van Doesburg in De Lakenhal buitensporig over. Minder kwaliteit, minder naam, minder museum, maar toch een tweemaal zo hoge toeslag? Alsof een kaartje voor een voetbalwedstrijd in het stadion van VVV of RKC tweemaal zo duur is in de Arena met Ajax.

    Waarbij trouwens speelt dat het belang van de Museumkaart voor het Van Gogh Museum op de bedrijfsvoering relatief kleiner is dan bij een provinciaal museum type Lakenhal, Centraal Museum, Groninger Museum of Arnhems Museum. Door het hoge percentage buitenlandse bezoekers zonder Museumkaart kan het van Gogh Museum de toeslag op de Museumkaart laag houden. Neem de proef op de som en bezoek het Van Gogh Museum op een drukke zomerse dag. De rij voor de binnenlandse kassa voor Museumkaart -en ook ICOM-kaart- bedraagt dan een fractie van de buitenlandse rij.

    Maar de ongelijkheid in toeslagen werkt verwarrend voor de bezoekers. Waarbij het ontbreken van niet-strikt museale instellingen als de Rotterdamse Kunsthal bij het gebruik van de Museumkaart een nieuwe verwarring oplevert voor diegenen die niet precies begrijpen wat een museum is. Maar da’s een ander onderwerp. Oorzaak lijkt dat sommige steden hun (voorheen) gemeentelijke musea in achtereenvolgende bezuinigingsrondes flink hebben afgeknepen.

    Of ze zijn op afstand gezet en geprivatiseerd door de gemeente onder de afspraak van een meerjarig contract en subsidie. Waarbij de collectie en het gebouw in handen van de gemeente blijven wat een mooi drukmiddel is. Of ze zijn nog in naam een gemeentelijk museum waarvan de directeur direct rapporteert aan de wethouder van Cultuur.

    Maar in beide gevallen zijn de budgetten voor musea de afgelopen jaren absoluut verminderd of op zijn best relatief bevroren. Dit terwijl allerlei kosten in de culturele sector juist bovengemiddeld zijn gestegen.

    Daarbij komt dat gemeenten met hun vastgoedbezit allerlei avonturen aangegaan zijn en ook dat willen vermarkten. Waar vroeger de doorgaans kostbare en in het centrum gelegen museumgebouwen pro forma op een balans stonden worden ze nu op een semi-zakelijke markt van het gemeentelijk vastgoedbedrijf hoog ingeboekt. Paradox is dat gemeenten graag een volwaardig museumgebouw willen financieren, maar zich niet vast willen leggen voor de exploitatie die immers een open eind kent. Vaak een loze exercitie die ermee eindigt dat de verhoogde huurpenningen tegelijkertijd weer worden kwijtgescholden.

    Wat rest is een idee van kapitalisering en een mentale druk op het museum om inschikkelijk te zijn om erger te voorkomen. Met een zwaard van Damocles boven de balans. Het museum is in de val gelopen om te veel te groeien in stenen en mensen en is inflexibel geworden.

    Wat steeds meer ontbreekt zijn sociaal-democratische wethouders die een idee van permanente educatie in hun politieke agenda hebben staan. Het oude ideaal van verheffing van het volk kreeg vroeger gestalte in een royale bijdrage aan het gemeentelijke museum. Dat idee ontbreekt nu waar het juist de sociaal-democratische wethouders zijn geworden die nog meer dan liberale bestuurders gestuurd worden door hun visie van het marktdenken.

    Structureel lijkt een tekort in Nederland het teveel aan musea en aan tentoonstellingen. Hoewel er naar mijn idee maar acht musea zijn die op dit moment regelmatig kwaliteit leveren in hun tentoonstellingen (in volgorde De Pont, Boijmans, Van Gogh Museum, Haags Gemeentemuseum, Mauritshuis, Van Abbe, Rijksmuseum en Stedelijk Museum) staat het land overvol met musea en zuigen vele middelmatige en middelgrote musea een deel van het budget weg.

    Sommige topmusea beconcurreren elkaar of zelfs zichzelf door een relatief hoge programmering. De befaamde tentoonstellingsmachine die op hol geslagen is en niet meer te temmen valt ten koste van verdieping in de inhoud en de uitvoering en het ontbreken van nazorg voor een tentoonstelling. Want aan de horizon doemt een nieuwe naam op die door de afdelingen publiciteit en marketing moet worden gelanceerd.

    Daarbij komt dat de Nederlandse musea internationaal niet meer meedraaien zoals in het verleden en in het bruikleenverkeer weinig in te brengen hebben. Modes bepalen de agenda. Afgelopen jaar was de landententoonstelling populair. Wat volgt? Een tentoonstelling uit de eigen collectie met een paar bijzondere bruiklenen, ingegeven door de eigen schaarse middelen? Beter lijkt terughoudenheid en een betere onderlinge afstemming tussen musea in het aanbod zodat de kwaliteit opgekrikt kan worden en de bezoekers weer op adem kunnen komen.

    Projectsubsidies moeten het budget incidenteel, maar structureel opkrikken. Een onmogelijke opgave. Want de druk op de Mondriaan Stichting, een vermogensfonds als het VSB Fonds -met een bijna gehalveerd budget door de crisis- , het Prins Bernhard Cultuur Fonds, een lokaal fonds als het K.F. Hein Fonds of een bedrijfssponsor -waarbij de banken deels weggevallen zijn door de crisis- is te groot geworden.

    De BankGiroloterij ondersteunt Nederlandse musea structureel, dat wil zeggen langer dan drie jaar. Zo krijgen middelgrote musea als het Utrechtse Centraal Museum, het Nijmeegse Valkhof of het Haarlemse Frans Hals Museum een jaarlijkse bijdrage van € 200.000. Opvallend is dat de Leidse Lakenhal ontbreekt en niets ontvangt. Ik weet niet waarom dat is, maar het kan zijn dat het geen sluitende begroting heeft en daarom niet voldoet aan de voorwaarden om voor een bijdrage in aanmerking te komen. Dit verklaart wellicht mede de relatief hoge toeslag van € 6,00 voor Van Doesburg.
    http://www.bankgiroloterij.nl/Goede-Doelen/Alle-goede-doelen.htm

    Een voorzichtige conclusie is dat de museale sector via de sectorale Museumvereniging met de Museumkaart -voorheen Museumjaarkaart- niet de indruk weet te wekken de deelbelangen van de afzonderlijke deelnemers te kunnen overbruggen. Altijd lastig in een veld waar concurrenten moeten samenwerken. Afzonderlijke musea gaat het financieel slecht en ze hangen aan een lijntje. De relatie met de subsidieverstrekkende gemeente is er doorgaans een van afhankelijkheid.

    Musea moeten zich herpositioneren en overwegen een stapje terug te doen. Het zou helpen -al is het intern binnen de museale sector of een miniconvent- als er een onderscheid kwam tussen musea met een internationale, nationale of regionale uitstraling. Waarbij de mogelijkheden maar gekwantificeerd moeten worden aan de hand van kwantitatieve criteria zodat musea niet overambitieus kunnen worden. Dan kunnen budgetten beter hun weg vinden en wordt de bezoeker beter dan nu gediend met een evenwichtige, en kwalitatieve landelijke agenda. Een modieuze titel voor een nota hierover zou kunnen luiden De Nederlandse museumsector: Van Wildgroei naar Win-Win.

  16. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Trepp
    @George goh wat een spannende bijdrage.. Zal ik er misschien en gastblog van maken???
    Kijk wat mij betreft is het zo dat ik naar heel wat tentoonstellingen ga, en herhaaldelijk ga, omdat ik een museumkaart heb.

    Anders zou ik veel minder gaan.

    Zes euro extra voor Van Doesburg is te veel. Ietsje extra vragen voor een internationale tentoonstelling-o.k. Maar meer dan 2,50 is hybis. Zoals gezegd ik ga graag meerdere keren, maar niet naar Van Doesburg dus.

Leave a Reply



Recente berichten

Categorieën

Tags

Archief