Wetenschap Kunst Politiek

Stillevens van Picasso/ Gemeentemuseum Den Haag: Cezanne, Picasso, Mondriaan

43 comments

Ik houd van stillevens.

In de tentoonstelling CEZANNE – PICASSO – MONDRIAAN in het Gemeentemuseum Den Haag ( tot 24-1-2010) zijn mooie stillevens van Picasso te zien, zoals bijvoorbeeld

Pablo Picasso, Vazen en vruchten, 1908

Pablo Picasso, Stilleven met kersen, 1943

Pablo Picasso, Stilleven met dame-jeanne, 1959

Meer dan 50 jaar tussen de eerste en de laatste, en alle drie schitterend.

Ook van Cezanne en Mondriaan zijn veel stillevens te zien, maar deze kunnen niet tippen aan degene van Picasso ( …vind ik..).

Voor de overweldigende en haast kubistische duinlandschappen van Mondriaan in deze tentoonstelling zie

 

———————————————————————————–
toegevoegd op 30 oktober: twee doodshoofden van Picasso uit dezelfde tentoonstelling:

Pablo Picasso, Stilleven met doodshoofd, kruik en prei, 1945

Pablo Picasso, Doodshoofd, 1946

Vertalen Duits Vertaalbureau Duits

.

Tags: , ,

43 Responses to “Stillevens van Picasso/ Gemeentemuseum Den Haag: Cezanne, Picasso, Mondriaan”

  1. Ingrid schreef:

    Avatar van IngridBij de middelsteafbeelding heb je het gevoel dat er toch beweging in het "stil"leven zit. De kersen kunnen elk moment van de schaal kieperen en de koffiepot staat ook erg op het randje. Ook de meanderende lijnen suggereren beweging.
    Maar prachtig zijn ze, Maria.

  2. Jezzebel schreef:

    Avatar van JezzebelAanbevolen, omdat hij Picasso is.
    En ik zie dat het kwaliteit is.

    Maar ik heb geen geduld voor stillevens.
    Op een of andere manier
    vind ik dat aanmatigend narcistisch.
    (Och, kijk toch eens, wat de schilder allemaal ziet!)

    Oi, dit niet tegen jou bedoeld,
    maar ik heb het niet zo op stillevens.
    .

  3. Blew schreef:

    Avatar van BlewStil of bewegend maakt me niet zoveel uit. Ik heb het niet (meer) zo op Picasso, denk ik. Ga natuurlijk wel kijken in Den Haag. Eerst Van Doesburg.
    Mooi, Maria. Knap hoe je steeds meer dan acceptabele foto’s van de schilderijen op je blog krijgt. Ik weet hoe moeilijk dit is!

  4. Paul Delfgaauw schreef:

    Avatar van Paul Delfgaauw@ Hi Maria,
    Mocht je fotograferen? Of kom je langs andere wegen aan deze plaatjes?
    Bij Van Gogh laatst werd daar scherp op gelet, alleen mobieltjes lieten ze toe, die maken blijkbaar geen mooie plaatjes?
    – Ik ga meer voor het (nog) abstractere werk van dit drietal; het museum staat op mijn todo-list!
    Dag!

  5. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Trepp@Hi Ingid, je legt het ontzettend goed uit wat zo bijzonder is aan het tweede schilderij. Ik kijk er voortdurend naar, maar ik had geen woorden ervoor gevonden. Wel vond ik dat de dingen dansen.
    @Jezzebel, je verbaast mij.
    Nee ik ben echt heel erg van de stillevens, en hoogst waarschijnlijk ook zeer narcistisch : )))
    aan dacht voor de kleine alledaagse dingen, daar gaat het mij om.

    Picasso vind ik vaak erg mooi; ik houd zeer van het decoratieve; alleen is P. dood geknufffeld zoals vele anderen ook, Vincent van Gogh voorop.
    @Blew. Voor jou zijn de duinlandschappen, zowel in deze tentoonsteliing als ool “Voorbij de horizon”een must.
    Van Doesburg heb ik al gezien, heel bijzonder, maar ook daar is het te druk…

    @Paul, in het Gemeentemuseum mag worden gefotografeerd ( in ik heb op mijn blog heel veel schilderijen uit het Gemeentemuseum staan!) , alleen is het in deze tentoonstelling haast onmogelijk want VEEEL te druk. Alleen de tweede foto is origineel, en dat is ook te zien aan de verfstructuur…
    Lakenhal en Van Goghmuseum mag het niet, klopt; en ze waken als de duivels.

    Overigens kan ik zo mooie foto’s plaatsen omdat ikj deze op een eigen website set en dus niet aan het formaat en de beperkingen van de volkskrant afhankelijk ben.
    Jullie kunnen dat ook doen, bijvoorbeeld via flikr of zo.

  6. laila schreef:

    Avatar van lailaDe tweede vind ik ook het mooist.
    Om voor je geestesoog te houden nu de donkere tijden zijn begonnen.

  7. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria TreppJa donkere tijden… ik houd altijd mijn hart vast bij begin van de wintertijd. Ik ben er echt bang voor; het donker…

  8. laila schreef:

    Avatar van lailaEcht waar?
    Sterkte dan.

  9. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria TreppZo erg als vorig jaar wordt het nooit meer. En nu heb ik bovendien een heel vrolijke hond, die me ook in de regen naar buiten trekt.. Heerlijk!

  10. laila schreef:

    Avatar van lailaEen hond is de redding voor de gezondheid;-)
    Gaat het goed met hem?

  11. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria TreppAboluut fantastisch. Maar hij heeft zeer veel energie, moet veel naar buiten, en dat is ook de bedoeling.

  12. ron rozen schreef:

    Avatar van ron rozenVind je dat nou echt mooi Maria of denk je van wow Picasso. Misschien ligt het aan de foto’s maar die schilderijen vind ik er niet fris uitzien eerlijk gezegd. En de penseelvoering op het eerste schilderij vind ik nogal onbeholpen en amateuristisch en op het laatste nogal grafisch.

  13. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria TreppIk denk niet wouw Picasso.. nee.
    het is eerder zo dat ik moeite heb met Cezanne, die een zeer groot schilder is, omdat ik zijn kleuren niet mooi genoeg vind.
    Bij Cezanne gaat dan ook meer om de vormexperimenten.

    De kleuren op foto’s zijn nooit echt, en op een site al helemaal niet.
    Ga naar de tentoonstelling ( laat ons weten wat JIJ daar bijzonder vindt- het zal toch niet er niets van Cen lezanne , Picasso en Mondriaan is dat bij jou genade vindt???)
    Het beste is de foto die ik in het museum heb gemaakt, de middelste. die vind ik ongelofelijk mooi, ja. Maar de beiden anderen ook, op een meer ingetogen manier. Een en drie zijn trouwens niet makkelijk als Picasso te herkennen.

  14. ron rozen schreef:

    Avatar van ron rozenIk zal het eens aan mijn vriend voorstellen die houdt wel van den Haag en we zijn er in het voorjaar nog geweest. Ze zeiden vroeger dat ik op een van de figuren van "De Brief" van Picasso leek:-)

  15. berendblogger schreef:

    Avatar van berendbloggerDe tweede komt hier heel mooi uit de verf, zeg maar. Het is niet alleen
    wiebelig en instabiel, maar gebruikte vormen zie meer terugvindt bij
    Picasso en die geeft er iets vrolijks aan.

  16. J de Kat schreef:

    Avatar van J de KatStil leven kon Picasso ruimschoots van zijn werk. Maar het leven hierboven is praktisch dood. Fenomenaal hoeveel beter het vaatwerk uit zijn handen komt dan het fruit.
    Zou hij vaak hebben moeten afwassen?

  17. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Trepp@Ron het voorstellen wordt moeilijk omdat ik jou niet eens ken.
    Overigens heb ik met interesse vastgesteld dat Piet Mondriaan, die ook door de nazi’s ontaard werd gevonden en op de betreffende tentoonstelling hing ( en daar hadden jij ik en nog wat mensen het over recentelijk) ook hier in Nederland al eerder door recentene letterlijk ontaard en geestesziek werd genoemd. Maak ik nog een blogje over.
    @JdeKat uiterst scherpe observatie ( al ben ik het niet met eens dat het fruit niet goed afgebeeld staat). Jezzebel vindt het stilleven een vorm van narcisme, ik zou met jou zeggen: het is verwant aan de dood. Zowel Picasso alsook anderen hebben dan ook veel stillevens met schedels gemaakt ( ook te zien op deze tentoonstelling, misschien dat ik zo smakeloos zal zijn voor Halloween een paar ten voorschijn te trekken!)

  18. ron rozen schreef:

    Avatar van ron rozenVictory Boogie Woogie vind ik het symbool voor de corrumperende werking van de monarchie. Het is gekocht omdat Beatrix het wilde hebben voor 100 miljoen gulden uit de middelen van de Nederlandse Bank met goedkeuring van de verderfelijkste "socialist" ooit: Wim Kok, de Shell commissaris.

  19. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Trepp@Ron, kunst en geld, een ontzettend moeilijk thema en ik ben het niet helemaal oneens met jou wat dit betreft.
    Maar verder vind ik het muzikale, ritmische schilderen van Mondriaan absoluut fantastisch.. vooral ook in zijn vroege werken en de overgang naar abstractie.
    De Boogie Woogie hangt – natuurlijk- ook in deze tentoonstelling.

  20. ron rozen schreef:

    Avatar van ron rozenNee het laatste wat een schilder wil is natuurlijk het onderwerp worden van een politieke controverse omdat het afleidt van zijn werk (Wat ik doe),maar het mag in dit geval niet onvermeld blijven vind ik.

    Het is een enorme vondst om de plattegrond van new York te gebruiken voor een schilderij. Iedereen kunstenaar wil New York wel verrijken natuurlijk.

    de invloed van Mondriaan is ook zwaar onderschat. Yves st Laurent en sportkleding zouden er volkomen anders hebben uitgezien zonder hem.

  21. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria TreppRon, dit hoort zeker bij de discussie over het werk en het oevre van Mondriaan, dat vind ik ook.

    Kunstenaars zoeken vaak de maatschappelijke controverse, maar niet in eerst plaats het geld; en de meeste van hen zijn ZELF niet rijk geworden.

  22. martin schreef:

    Avatar van martinWat een kromme zin schreef ik (25-10-2009 22:36). Ik bedoelde:
    Het stilleven op het tweede schilderij is niet alleen wiebelig en
    instabiel, maar door de gebruikte vormen – die je meer terugvindt
    bij Picasso – erg vrolijk.

  23. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Treppen gelijk heb je.

  24. Ina Dijstelberge schreef:

    Avatar van Ina DijstelbergeIk ben niet zo’n stilleven liefhebber…..

  25. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria TreppIk sta er echt stomverbaasd van hoe ongeliefd de stillevens zijn op het VKblog!
    Vind ik toch intrigerend, ik moet meer lezen over de filososofie van de stillevens.

    Hoe dan ook ik zet deze week nog meer op mijn blog… voor al de miljoenen mensen die eventueel googelen op "Stilleven gemeentemuseum".

  26. An van den burg schreef:

    Avatar van An van den burgMaria, ik hou er wel van!!

    De filosofie van Kunst is: het gaat er niet om wàt men schildert, maar hòe men het schildert!

    Erg mooi blog.

    Groet, An.

  27. Marius schreef:

    Avatar van Marius@ Maria

    Ooit was een Stilleven een meesterproef voor de schilder.
    Zo kijk ik ook tegen jouw selectie aan.
    Nu is het vaak alleen nog een ding van fijnschilders die het misbruiken voor hun techniekmanie.
    Je voegt er terecht Duinen aan toe.
    Je zou ook Alleenstaande Bomen eraan toe kunnen voegen
    en de solitaire figuren van Edward Hopper.
    De etalage van Slagerij Jan Schaaper zie http://www.vkblog.nl/bericht/279895/Massa_en_kunst hoort volgens mij hier ook bij.

  28. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Trepp@Dank Marius, zowel voor waardevolle opmerking alsook voor de non.
    Toevallig-niet-toevallig heb ik deze week een nieuwe non aan mijn verzameling non-personages toegevoegd: Clara Francisca.

  29. jan bouma schreef:

    Avatar van jan bouma@Maria
    Beetje laat met mijn reactie. De herkenbaarheid van die schilders is groot. Zeker die 3 stillevens van Picasso. Maar ook die duinlandschappen van Mondriaan op je vorige blog.
    Wat ik zou willen zeggen tegen mijn collegaatjes Picasso, Mondriaan en Cezanne is:
    "breek eens uit de lijst!" Dat kun je bij mij zien. Dan wordt het wel op slag moeilijker mij te rubriceren of in een hokje te stoppen maar dat moet men er maar voor overhebben. Toch? :))
    Enfin: http://www.vkblog.nl/bericht/283879/%22…Uit_de_lijst…%21%22_in_beeld_gebracht_en…
    en na dit werkje komt er nog het doek "gebarricadeerde kunst" ; ook een veelzeggende titel.

    En ik sluit de hele serie (37 a 38 gedocumenteerde) af met jouw slangendoek. Want dat gaat over "De geboorte van de slang" en daar begon alles mee in het Paradijs dat we kwijt zijn…:))

  30. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Treppjan toevallig heb ik vandaag in een ander verband geschreven over mezelf als slang…

  31. jan bouma schreef:

    Avatar van jan boumaMaria, geloof mij nou maar (en ook Hofland) wij beweren stellig: "er bestaat niet zoiets als toeval!"
    Alles heeft z’n kosmische bindingen en het is wat overmoedig van de mens om die niet te onderkennen.
    Hoe komt het dat ik er over schrijf? Over jou en je slang? Zie je wel! Geen grap. Geen toeval. :))

  32. An van den burg schreef:

    Avatar van An van den burgLees Foucault over Kunst!

  33. solvejg schreef:

    Avatar van solvejgIk ben dol op stillevens, heb er in de afgelopen jaren ook al wel honderd of meer gezien en bewonderd: ooit raakte ik door een tentoonstelling zo geinspireerd dat ik er prompt zelf een heb gemaakt. Je mag hem wel een keer komen bekijken, op het blog zal ik hem niet zetten, daar is het weer niet kunstig genoeg voor. Zo vind ik de stillevens van de zoons van Salomon de Bray heel mooi en ook die van Adriaen Coorte. Dus ik denk dat ik maar eens snel naar het Gemeentemuseum moet om deze naar de werkelijkheid geschilderde stillevens te bewonderen en deze bijzondere combinatie van meesters natuurlijk! Groetjes

  34. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria TreppHa, nu ben ik toch erg blij dat ik in Solveijg een medestander inzake stillevens heb gevonden. Benieuwd wat jij ervan hebt gemaakt.

    An je weet dat ik zelf veel over Foucault en kunst heb geblogged. Waar ik vind ik iets bij hem over stillevens??

  35. George Knight schreef:

    Avatar van George KnightWat zien we? De afbeelding op een foto of schilderij is stil. Ook de raceauto en de maanraket zijn tot zwijgen gebracht, verstild en gefixeerd in tijd. Ze vliegen door de bocht en klimmen omhoog in stilte. In de afbeedling is alles stil. Zelfs De schreeuw van Edvard Munch.

    Een studiestuk van de werkelijkheid. Voor of na de werkelijheid? In elk geval distilleert het stilleven een compositie uit de werkelijkheid. De verdichting voegt een concentratie toe die de echte werkelijkheid niet heeft. Een kwestie van begrenzing.

    Kunstuitingen bestaan wel en niet off space. In de coulissen stopt het toneel. In het frame stopt het filmbeeld. In de bladspiegel stoppen de woorden. In de lijst stopt de verf. In de reclame stopt het programma. In de coda stoppen de klanken. Zoals Eric Dolphy zei: When you hear music, after it’s over, it’s gone in the air. You can never capture it again.

    Giorgio Morandi is de ultieme schilder van stillevens in de moderne tijd. Vazen, flessen, kannen, potten. Hetzelfde geluk wordt herhaald in een toestand die niet wijzigt. Met respect voor het genre. Kleine wijzigingen houden het stilleven levend.

    Adriaen Coorte is de Zeeuwse minimalist die met kruisbessen, aardbeien en asperges de kreeften, nautilusschelpen, taza’s, kazen en bloemen van Willem Claeszoon Heda en Jan Davidsz. de Heem te lijf gaat. De werkelijkheid kruipt in de nevenhandeling maar wordt nooit echt. De citroen, waterdruppel of bij zijn angstaanjagend letterlijk, doen geen enkel kwaad, maar zijn onrustbarend afwezig.

    Dichtbij of veraf bestaan ze niet omdat we ze niet herkennen. Het stilleven reserveert voor het schilderij een koninklijke plek voor ons. In onze skybox zien we de wedstrijd tussen de kan en de kom, de rode roos en het wierrookvat, de vaas en de vrucht. Het vensterglas zet ons op afstand. We kunnen er niet bij. De wedstrijd wordt buiten ons om gespeeld.

    Licht op het schilderij zien we dankzij het licht op onze computer of in de museumzaal. Licht strijkt over de voorwerpen en geeft schaduwen. De constructie kent een jump. Overgangen vullen we in, zoals ons geleerd is. Achter het glas lijken we zelfs iets te horen. Is dat het gejuich van een zondagse wedstrijd in de verte? Of zijn het geluiden van eeuwen her die ons bereiken? Wat zeggen ze?

    De grens is een deugd. Het geeft zekerheid. Dat besef is een keerpunt in onze waardering voor het stilleven. Want het geeft aan dat het volle leven eraan ontbreekt. De verdichting geeft weliswaar concentratie, maar geen leven. Het oude raakt verhuld als een studiestuk. De echo van eeuwen vindt er een plaats. We zien een kunst.

  36. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria TreppHeel veel dank voor deze bijzondere bijdrage, George.
    De genoemde kunstenaars ken ik niet, en ben nu nieuwsgierig.

  37. An van den burg schreef:

    Avatar van An van den burgMaria, Foucault noemt niet met name "stil leven", maar impliceert het in zijn ideeën over kunst.

    Stil leven is voor mij nostalgie! Ik hou niet van foto`s ook. Het brengt mij verdriet, rouw, heimwee en afscheid! Ik wil alleen toekomst zien en voelen en dat is alles wat beweegt.

    Foucault zegt dat wij slechts van "het leven" kunst moeten maken!

    An.

  38. Marius van Artaaa schreef:

    Avatar van Marius van Artaaa@ Maria

    Die Clara Francisca, is dat een non uit Peru, die in een klooster verkeerde waar alle nonnen bezeten waren door demonen die hen opzetten tegen de klerus ? Of een bastaard van Petronella van Aerssen geboren Venlo 10 (gedoopt 11) januari 1660, non en priorin klooster Maria-Weide te Venlo, overleden 22 augustus 1738? Of Sint Clara die Sint Franciscus levenswandel tot voorbeeld nam en naar wie ziekenhuizen en scholen vernoemd zijn?

  39. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Trepp@Marius je inspireert me zeer met je vragen.
    Ten eerste: ik heb veel verhalen geschreven en foto’s gemaakt met verschillende nonnen-alter ego’s van mij, sommige ervan zitten ook hier en daar op mijn blog verspeid.
    Misschien dat ik ooit een tentoonstelling maak met mijn nonnen, bij voorkeur in het Academiegebouw, omdat ik daar sowieso zetel in een van mijn nonnenpersonages, en het Academiegebouw een klooster was. http://www.vkblog.nl/bericht/170174/De_wereldverbeteraar-_Biecht_voor_een_Academie-_cobra_slangen
    Clara Francisca is inderdaad geinspireerd op Franziscus en Clara, maar dan niet op de ziekenhuizen, maar op het feit dat Franciscus een van de weinige christenen was die liefde voor dieren heeft gepreekt.
    Aangezien ik nu thuis een gezinnetje van beesten heb, sluit Clara Francisca goed aan bij mijn alledaagse werkelijkheid.
    Ik kom nog terug met beestenblogs ; ik heb al eentje in mijn hoofd zitten met de titel “Man en hond/ homo ludens”.
    Ik heb ook een leuke foto van mezelf als een negenstemmige nonnenchoor ( Maria, Anna, Gloria, etcetera..) Misschien dat ik met de kerst verschijn op mijn blog als als nonnenchoor ( titel: Leidse Sister Act)

    Dat is dan GEEN stilleven, in tegendeel.

  40. George Knight schreef:

    Avatar van George Knight@Maria
    Je zult naar het Italiaanse Assisi moeten om de basiliek van Santa Chiara te bezoeken. Zeer aanbevelingswaardig en bizar. (Ik kwam er Jan Marijnissen met een filmploeg tegen).
    http://www.sacred-destinations.com/italy/assisi-basilica-santa-chiara.htm

  41. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria TreppAssissi staat zeker op mijn wenslijst.
    Jan Marijnissen? Bizar inderdaad.
    Al die hedenen die zich willen verkwikken aan de spin-off van religie!

    Wel heb ik in Napels de ongelofelijke tuin van St. Chiara gezien..met majolica tegels. Vrolijk, mooi.
    http://n1italy.com/images/napoli%20santa%20chiara.jpg

  42. Ina Dijstelberge schreef:

    Avatar van Ina DijstelbergeKijk, met die schedels kan ik nu wel weer uit de voeten. Maar ik bemerkt dat ik ze niet als stilleven beschouw.

    Eigenlijk meer een reactie op je volgende blog….het is niet het doodse van een stilleven wat me tegen staat, meer het alledaagse, bijna saaie en fantasieloze, ook al is daar speels mee omgegaan.

    Als technisch hoogstandje kan ik ze beter pruimen, maar dan vervaagt de afbeelding en voert het vakmanschap en de hand van de meester de boventoon.

  43. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria TreppMet de schedels kan je uit de voeten.
    Lachen.
    Je houdt dus niet van dat triviaal-burgerlijke van de meeste stilevens!

Leave a Reply



Recente berichten

Categorieën

Tags

Archief