Wetenschap Kunst Politiek

Azteken: turkoois slangen en maskers te zien in het British Museum

13 comments

Het British Museum toont met turkooisstukjes ingelegde voorwerpen van de Azteken onder Moctezuma/Montezuma (15de-16de eeuw).
 
Fascinerend vind ik de tweekoppige luchtslang, een van de symbolen van de gevederde slangengod Quetzal­cóatl.
 

 
Azteekse tweekoppige luchtslang
 
Dit is een prachtig Azteeks houten borst­stuk met turkooizen mozaïek en een inleg van schelpen. Witte en rode schel­pen sieren de mond.  Het borststuk, uit 1400-1521, meet 20,5 cm bij 43,3 cm en werd gedragen door priesters van de geve­derde slangengod Quetzalcóatl of door de heerser zelf. Quetzalcóatl was een van de beschermgoden van Meso-Ame­rikaanse koningen. De oogkassen, nu leeg, waren vermoedelijk ingelegd met schelpen en ijzerpyriet.
 
Hier het masker van dezelfde god Quetzalcoatl, de ‘gevederde slang’, met inlegwerk van turkooizen steentjes en gekleurde schelpen. Het gezicht werd gevormd door een groene en een blauwe slang, die rond de oogkassen en de mond lijken te kronkelen. Hun staarten met veren eraan komen op het voorhoofd bij elkaar.
 

 

Azteeks masker Quetzalcoatl

 
 
En hier het masker van Tezcatlipoca, de ‘rokende spiegel’ en de tegenspeler van Quetzalcoatl.  
 

Azteeks masker van Tezcatlipoca
 
Tezcatlipoca  was volgens de Azteekse mythologie de god van de nacht en de nachthemel, het noorden, de kou en de oorlog.
Het gelaat is gemaakt van turkooizen steentjes en de ogen zijn van pyriet. Het geheel is aangebracht op een menselijke schedel. De twee belangrijkste goden op deze pagina’s vormen in wezen de twee zijden van de menselijke geest:
Quetzalcoatl het bewuste denken, en Tezcatlipoca het onderbewuste ‘schaduwgebied’. Volgens de Azteken hing hun lot geheel af van de confrontatie tussen deze twee goden.
 
 
Moctezuma II ( “Montezuma”) , was de heerser van de stad Tenochtitlan.
Toen Hernán Cortés in 1519 in Mexico arriveerde, dacht Moctezuma II dat Cortés juist de god Quetzalcoatl was. Volgens voorspellingen zou Quetzalcoatl de Aztekenwereld komen vernietigen en om dit noodlot af te wenden, dacht Moctezuma hem met goud en zilver af te kunnen schepen.
De luchtslang hierboven heeft Moctezuma cadeau gedaan aan Cortes…
 
 
 
Literatuur:
Phillips, Charles, De wereld van de Maya’s en Azteken.
Burland, Cottie: De Azteken.

 
 
 

Vertalen Duits Vertaalbureau Duits

.

 

13 Responses to “Azteken: turkoois slangen en maskers te zien in het British Museum”

  1. Ina Dijstelberge schreef:

    Avatar van Ina DijstelbergeOpvallend dat zowel de Azteken als de oude Egyptenaren (de kosmische slang Iru-To) een twee koppige slang in hun symboliek kennen die zowel voor dualiteit als twee-eenheid staat.

  2. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria TreppOh is dat zo?? in ieder geval de turkoois, dat is opvallend vind ik…
    spannend Ina, dank. Terug bij de slang…

    in Serabit el-Khadim is een tempel gewijd aan de Egyptische "Vrouwe van Torquoise", (de godin Hathor).

  3. Blew schreef:

    Avatar van BlewPrachtig, ik zou nu best even naar Londen willen. Het BM is bijzonder. In Engeland is nu wel veel te doen over het al dan niet teruggeven van geroofde kunstschatten aan de rechtmatige eigenaren. Zal bij de Azteken wat lastig zijn.

  4. Jeroen de Baaij schreef:

    Avatar van Jeroen de BaaijErg mooie afbeeldingen! Dat moet een bijzondere tentoonstelling zijn! Vooral omdat ik de Azteken cultuur eigenlijk helemaal niet ken, lijkt het me zeer interessant. Ben jij er wel in thuis, Maria?

  5. J de Kat schreef:

    Avatar van J de KatDe Romeinen hebben de slang een beetje ingekort en hem Janus genoemd.

  6. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Trepp@Jeroen, leuk met de vraag of ik bij de Azteken thuis ben.. hahahaha nee, helemaal niet, maar feit is dat ik deze tentoonstelling of een sterk hierop lijkende met dezelfde voorwerpen een paar jaar geleden in Berlijn heb gezien.

    Het is ook meer de slang dan de Azteken die in mijn themenreeks past!!!
    Maar ik schrijf graag over actuele tentoonstllingen, en deze week begint in Leiden een Maya-tentoonstelling. Dus…

    @Ina dank voor de link..Interessant thema, mythen en hun onderlinge directe/indirecte relaties. Joke en J d kat weten er ook veel van.
    @Jdkat leuk met de Janusslang. Ik moest even heel goed nadenken.

  7. 'joost sr schreef:

    Na “no comment” op de recente maskersite dan hier maar een reactie. Als brabantse karnavalsjongen heb je niet zoveel met maskers. De door iedereen gedragen karnavalskiel die standenverschillen doet vergeten, ligt ons oorspronkelijke Brabanders meer!! Onze kritiek op Vlaamse, Limburgse (Duitse) carnaval is nu juist, dat men de werkelijkheid met maskers kan ontvluchten. (Maria, vind je het eigenlijk nog leuk, dat ik reageer. Ik heb zomaar dat gevoel? Eerlijk zeggen!)

  8. Maria Trepp schreef:

    Ik vind jouw reacties bijzonder waardevol en doordacht, Joost.

    Carnaval, moeilijk thema. Het katholieke staat ver van mij af. Maar maskers en kostuums, dat is mijn wereld… en zoals gezegd, maskers zijn erg interessant in het cultuurhistorisch perspectief.
    Ik ben opgegroeid tussen maskers, mijn vader was theoloog en gaf les aan een school voor zendelingen.

  9. 'joost sr schreef:

    Alle oude culturen hebben wat met maskers: dat is het eeuwige “gevecht” van de mens, dat hij eigenlijk niet weet wie hij is, zelfs als wij modern ‘verlichten’ denken dat we dat wel weten. Met dank voor je antwoord!

  10. Maria Trepp schreef:

    Het eeuwige gevecht van de mens dat hij niet weet wie hij is:
    ja maar dat is ook positief. Spel en kunst leven van dit principe!

  11. 'joost sr schreef:

    Dat is zelfs zo positief -en nu praat ik ook als gelovige-dat alleen in spel en kunst, (en daar hinkt ons verlicht denken achteraan), “ruimte/perspectief” is voor goede toekomst van onze wereld (en gevoel voor God-met-ons).

  12. Maria Trepp schreef:

    religie-verlichting-spel-kunst: mijn thema’s, daar voel ik mij thuis!

Leave a Reply



Recente berichten

Categorieën

Tags

Archief