Wetenschap Kunst Politiek

Zwarte zwanen

22 comments

Na het witte zwanengezin hier een zwart zwanengezin, vandaag gefotografeerd bij de Leidse kinderboerderij Merenwijk


En hier een heel mooi Leids muurgedicht van Paul Marijnis, “Zwarte zwanen”

En illustraties bij dit gedicht……

en nu de clou: de echte zwarte zwaan die gretig toehapte toen hij mijn witte lingerie zag….

Karel de Neree tot Babberich, Zwarte zwanen, 1901

(Tot september 2009 te zien in het gemeentemuseum Den Haag)

Ten slotte:

Om de zaak ook nog in het politiek-filosofische te trekken, lees de uitstekende Vk-column van Pieter Hilhorst Zwarte zwanen….

Tags:

22 Responses to “Zwarte zwanen”

  1. Literatuuro vk blog 833 schreef:

    Avatar van Literatuuro vk blog 833wat ik me nou afvraag: kennen ze in de dierenwereld ook discrimminatie op kleuren?

  2. Morgaine schreef:

    Avatar van MorgaineDe pracht van zwanen.. Ik heb zwarte zwanen verzorgd als vrijwilliger in een vogelopvang, en ze hebben een speciaal plaatsje in mijn hart.
    Er is trouwens een mooie Australische legende over het waarom van de kleur zwart..
    Prachtfoto’s, vooral de eerste is een wonder.

  3. Wim Duzijn schreef:

    Avatar van Wim DuzijnTjonge, ga je in de voetsporen treden van de wandelende en fotograferende LIDY? Mij bevalt het wel. Vrouwen die de mond dicht houden en alleen maar kiekjes maken… Beetje jaren vijftig sfeertje. Jij voor de teevee en dan staren naar Tante Hannie Lips van de KRO…

  4. Zwollywood schreef:

    Avatar van ZwollywoodAlle foto’s zijn mooi, maar de vijfde wel heel erg waanzinnig mooi. Die zou maar zo voorop je promotiewerkstuk kunnen. Dat kan Duzijn je niet nadoen.

  5. Helena schreef:

    Avatar van HelenaMooie foto´s! Met name de eerste en de vijfde foto zijn mooi!

  6. Bart schreef:

    Avatar van BartMooi, Maria!
    Zwarte zwanen, zwart water en witte lingerieglimpjes 🙂
    Prachtig…

  7. eva schreef:

    Avatar van evaGrappig dat die kleine zwaantjes
    (nog) niet zwart zijn.
    gr eva

  8. George Knight schreef:

    Avatar van George KnightIndrukwekkend, Maria. De spiegelingsfoto doet me denken aan het werk van Lotte Reiniger. Prinses Achmeda is geboren!
    http://www.animationarchive.org/2007/01/filmography-reinigers-prince-achmed.html
    Reactie is geredigeerd

  9. jan bouma schreef:

    Avatar van jan boumaEn de column van Pieter Hilhorst doet mij denken aan de waarde van het debat volgens Bomans…:

    "Je hoort bij ons zelden discussies in de zin van een gedachtenwisseling. Je hoort twee monologen. Degene, die niet aan het woord is, staat hoofdschuddend te wachten. Hij luistert niet. HIJ VOELT ZICH ONDERBROKEN. En hij duldt deze pijniging alleen door het besef, dadelijk weer aan de beurt te zijn."
    ———————————————–
    Nou, Maria dat gaan wij anders doen, hè? A.s. maandag! Hoezo nog met die details?

  10. maria schreef:

    Avatar van mariaHartelijk dank voor de reacties.

    Het belangrijkste aan mijn blog zijn voor mij de reacties die me verder leiden: Zoals de Australische legende die Margaine noemt, en de opmerkingen van George; de zoveelste reactie van hem, die een sterke productieve kracht is voor mij.

    Mensen, ik begin te twijfelen of ik mijn promotie afmaak.
    Dit: verhalen en gedichten schrijven plus fotoÂ’s erbij, blogs over kunst die mij veel impulsen geven, is zo waanzinnig veel leuker dan alles andere.

    Ik heb al eerder een promotie niet afgemaakt ( tekst is wel in gecorrigeerde versie op internet te lezen zie Benjamin-link rechtsboven, en wordt dagelijks vele malen gedownload) vanwege mijn fluitconcertjes en het schrijven van “De ontdekking van de hel”.

    Tenzij men mij tot iets anders dwingt ( en hoe dan?) ga ik door met “De ontdekking van het paradijs”, graag met jullie feedback en steun.

    Ik zal wel mijn werk met de Burke -documentatie voortzetten, maar de prioriteit hiervan is niet erg hoog.
    Uiteindelijk ben ik met mijn blog plus mijn veelgelezen internet-teksten al geslaagd in wat ik wilde: transparant maken hoe de Leidse proffen Wilders in de zadel hebben geholpen.
    Mission completed, en een academische titel hoef ik niet.

    “Prinses Achmeda” is goed genoeg voor mij.

    Reactie is geredigeerd

  11. jan bouma schreef:

    Avatar van jan bouma@Maria
    Hart onder de riem. Je neemt hierboven, althans je overweegt dat, een vergaande conclusie inzake je performance om wel/niet te promoveren en de zingeving van je werken te verklaren. Ik kan er geen genoegen mee nemen, dat als je jezelf een taakstelling hebt gesteld, mij dan te verenigen met je standpunt. Jij neemt zoals je weleens opmerkte genoegen met ‘de processing’ terwijl ik m’n tegenstanders niet meesmuilend hun overwinning gun door het bijltje erbij neer te gooien. Als het gezegde ‘de verbeelding is aan de macht’ noodzakelijk blijkt zou ik je willen aanraden om het tekort van die vrouwelijke verbeelding (zie hierna mijn comment bij Ina Dijstelberge die "de vrouw in de kunst" als onderwerp koos) te loochenstraffen.
    "Mission completed" ???????? Nee. Dus.
    Enfin, zoals ik al zei: zie hierna een hart onder de riem.

    jan bouma / 16-05-2008 09:45
    @Ina
    @fredvanderwal
    (Even een andere invalshoek).
    Bach, en alle grote schilders die… de vrouw hebben uitgebeeld. Ziedaar een conclusie die ook getrokken moet worden. Vrouwen blijken – helaas ! – nog te concreet voor die kunstvertolkingen. Noem mij grote, bekende vrouwelijke schilders of componisten? Vooral in de (abstracte) muziek missen wij ze. Het blijken uitzonderingen. Er ligt nog een wereld te winnen om op dit terrein de achterstand van de vrouw in te lopen. Ben het dus niet eens met wat Germaine Greer opmerkt dat er al gelijkwaardigheid zou bestaan tussen man en vrouw wanneer het gaat om scheppende kunsten. Sorry!
    ———————————————–

    Kijk! En nou zou jij Ă©Ă©n van die uitzonderingen kunnen zijn.
    (dank voor je mail; we zien a.s. zondagmiddag wel verder).
    Reactie is geredigeerd

  12. maria schreef:

    Avatar van maria@Jan, ik neem nooit principiële besluiten.
    Maar ik kijk gewoon waar mijn tijd aan besteed, en ik vraag me elke dag af: wil ik daar iets aan veranderen.
    Antwoord: ik ben gelukkig en tevreden, ik besteed mijn tijd nauwelijks aan de Burke., en ik wil er ook niets aan veranderen..
    Maar wie weet.
    Het beste zou een en-en zijn.

    Dank voor kritisch meedenken!

  13. Zwollywood schreef:

    Avatar van ZwollywoodIs het dat je geen behoefte hebt te promoveren Of is het dat je geen behoefte hebt aan de intellectuele verplichtingen die daarná van je worden gevraagd.
    Ik zie je grafische kunstontwikkeling op dit blog. Je hebt je innerlijke creatieve kind volop aan het werk gezet. Het geeft een andere energie.
    Ik geniet altijd van de opbouw van je blogs en volgens mij ben je een van de weinigen die delen van het eigen lijf in de logs plaatst.

    Reactie is geredigeerd

  14. maria schreef:

    Avatar van maria@Dank je Zwollywood, je bent al lang een grote aanmoediging voor mij.

    “je een van de weinigen die delen van het eigen lijf in de logs plaatst.”

    Ik ben in wezen een performance actrice. Daarom ook mijn fluitspel op straat.
    Als straatkunstenaar ben ik bovendien ook een enigszins komisch talent, ben ook als persoon van nature clownesk: alles gaat kapot en wordt vies om mij heen.

    Mijn fotoÂ’s zijn kleine toneelstukjes, en maken bovendien altijd deel uit van verhalen, die ik ook met anderen deel, die niet tot het bloggers-universum behoren, en die met nieuwe eigen verhalen reageren.

    @Wim, jouw opmerkingen zijn heel goed en belangrijk. Ten eerste, ja ik ben ik ben bepaalde zin uitgepraat ( zie Wittgenstein…)

    Over jaren Â’50 en Zwart/Wit: zeer treffend de opmerking over de jaren Â’50. Maar er zijn ook nu nog genoeg gereformeerde vrouwen.

    De religieuze sfeer: boerka, devotie, zwarte kousen dat blijft toch terug komen bij mij…in een ietwat blasfemische vorm.

    Over de jaren ’50 zie Kees Schuyt: “Nederland in Zwart/Wit”. Schitterend boek.

  15. George Knight schreef:

    Avatar van George Knight@Maria
    Moeilijke afweging wat je moet doen. Neem je tijd, zou ik zeggen. Het is verstandig dat je je niet blindstaart op dat promoveren. Een academische titel is makkelijk als je een conflict met de belastingsdienst hebt. Anders niet. Financieel levert het ook niks op. Het kost alleen.

    Trouwens, ik ben het oneens met je stelling dat de Leidse proffen Wilders in het zadel hebben geholpen. Volgens mij en velen heeft de PvdA Wilders in het zadel geholpen.

    Nou, laten we elkaar halverwege ontmoeten. Vermoedelijk hebben zowel de Leidse proffen als de PvdA Wilders in het zadel geholpen. Ieder op hun manier. Dat vind ik ook een veel interessantere stelling. Er zit spanning, tegenstelling, prikkeling, diepte en een te ontdekken weefsel in. Dat moet de wetenschapper in je aanspreken.

    Kortom, ik stel voor om vanaf nu als werkhypothese te gebruiken ‘De Leidse Burkianen en de PvdA hebben Wilders voortgebracht’.

    Trouwens de bizarre aanhouding door 10 agenten van Gregorius Nekschot doet voor mij de deur dicht. De christelijke fatsoensrakkers doen een greep naar de macht. Ik kende Nekschot trouwens niet. Nu wel, dankzij Hirsch Ballin.

    Je vraagt je af hoe de politiek dit land wil leiden? Komen we nu in de fase dat de geestelijke hygiene van de maatschappij strikt gecontroleerd gaat worden door de overheid? Wat stinkt of masturbeert wordt in de cel gezet. Wat kwetst of niet past wordt uitgesloten of geintimideerd.

    De sociale vrede wordt bedreigd door CDA’ers als Donner, Hirsch Ballin en Balkenende. Ik weet dat je een historisch zwak hebt voor deze portretten, maar ik heb onderhand afgrijzen ontwikkeld voor dit CDA. Grote afschuw. Meer nog dan vorige generaties CDA’ers weten ze hun anti-democratische gezindheid moeilijk te verbergen. En Hirsch Ballin liegt zo dom dat-ie steeds lachwekkender -en ongeloofwaardiger- wordt.

    Mensen willen geloven in de vrijheid van meningsuiting. Als die ingeperkt wordt, dan sluit er een venster. Dat uitziet op een open maatschappelijk debat. Als de overheid het zicht op dit debat afschermt, dan verliezen we ook het zicht op de andere grondrechten. Dan zijn we aangeland in Zimbabwe of Wit-Rusland. Arme Nederlanders.

    Het is jammergenoeg geen 1998 meer. Waar zijn we aanbeland in 2008? Ik vraag me af of dit nog wel Nederland is.

    De paradox van Prinses Achmeda is dat ze zo streng zwart-wit overkomt -netjes binnen de kaders- maar flexibel, fleurig, flodderig en fluiterig is. Het is een vrolijk mens dat stapelt, blijft stapelen en zo een trap naar de hemel bouwt. Daar aangekomen ziet ze de poortwachter die haar vraagt of ze het meest past bij de tweede, de derde of de vierde dimensie. De Prinses lacht, gooit haar hoofd in de lucht en antwoordt ‘de negende’. Ze bouwt verder.
    Reactie is geredigeerd

  16. Helena schreef:

    Avatar van HelenaWat promoveren betreft, een vriendin van me die nu al een tijd in Polen woont, heeft haar proefschrift niet afgemaakt. Ik kan het me erg goed voorstellen dat mensen dat uiteindelijk toch niet doen, ook al kunnen ze het wel. Heb het bij mijn moeder gezien wat het voor enorme klus was.
    Wordt je er wijzer van/door? Dat is de vraag. Je moet inderdaad kijken ook waar je energie van krijgt.

  17. maria13 schreef:

    Avatar van maria13@Helena: "Je moet inderdaad kijken ook waar je energie van krijgt"

    Precies, Helena, daar ben ik buitegewoon zorgvuldig mee: te kijken waar ik energie van krijg. Deze vraag is voor mij de vraag nr. 1 in mijn leven, en heeft me echt de goede kant uit gestuurd.

    Ik krijg energie van inspiratie en van kunst, en van mensen die mijn inspiratie kunnen delen.

    Mijn moeder is ook gepromoveerd. Ze heeft een titel en dus een bepaalde status, maar haar (feministisch) proefschrift wordt door niemand gelezen.

    Mij gaat het om de dialoog, en die heb ik.

    @George, ik wil niet terecht komen in een gelijkhebberig dialoog met jou, die me op kunstgebied zo sterk inspireert.

    Ik heb honderden keren uitgelegd wat de talrijke formele en inhoudelijke banden zijn tussen Bolkestein-Burke Stichting- Wilders.
    Ik heb heel veel mensen, waaronder ook veel wetenschappers, kunnen overtuigen.

    Jou heb ik met mijn woorden en aangedragen feiten niet kunnen overtuigen.

    Ik moet dat accepteren, al doet het pijn.

    Een bewijs van de beperking van mijn mogelijkheiden.
    Daar zal ook een promotie niets aan kunnen veranderen.

    Reactie is geredigeerd

  18. George Knight schreef:

    Avatar van George Knight@Maria
    Ik zei: "Nou, laten we elkaar halverwege ontmoeten."

    Dat sla je af. Jammer. Let wel, ik heb niet gezegd dat de Leidse proffen niet verantwoordelijk zouden zijn voor de opkomst van Wilders. Dus, je hebt me wel degelijk overtuigd. Ik heb alleen gezegd dat ik denk dat zij niet alleen verantwoordelijk zijn. Dat er meer partijen zijn die de opkomst van Wilders in de hand hebben gewerkt. Het verdriet me zeer dat jij dat niet kunt overwegen, laat staan accepteren. Het zij zo.

  19. maria schreef:

    Avatar van mariaGeorge, ik accepteer jouw standpunt als jouw standpunt.

    Wat ik zie in de werkelijkheid, dat is niet dat Burke Stichting en PvdA beiden gelijke verantwoordelijkheid dragen voor de opkomst van Wilders.

    De PvdA heeft grote fouten gemaakt, maar zit in het algemeen niet op de lijn Wilders.

    De Burke Stichting staat inhoudelijk vergaand achter Wilders, en heeft hem formeel en structureel geholpen bij het oprichten van zijn partij.

    Maar als ik moet kiezen tussen het gevecht tegen Burke en en goede relatie met jou, dan houd ik mijn mond over politiek.

    Zelfcensuur, ik ben het gewend.

    De waanzin van het Openbaar ministerie: http://www.passagenproject.com/proces.html
    , dat weet je.

    Reactie is geredigeerd

  20. George Knight schreef:

    Avatar van George Knight@Maria
    Ik kan zelfs je redenering en uitleg niet volgen. Op een lijn zitten is niet hetzelfde als verantwoordelijk zijn. Streep hieronder.

  21. maria schreef:

    Avatar van mariaStreep hieronder, het heeft geen zin dezelfde argumenten te blijven herhalen.
    Jij en ik hebben ons best gedaan om onze gedachten onder worden te brengen, en dat was goed.

    Het principe van herhaling is niet leuk in het rationele, alleen in de poezie.

    Een van mijn liefelingsgedichtbundels heet
    "Ik herhaal je"
    van Ingrid Jonker, en ik heb ook eigen gedichten gemaakt die daar weer op voort borduren.

    Reactie is geredigeerd

  22. George Knight schreef:

    Avatar van George Knight@Maria
    Ik heb het idee dat ik over deze aspecten nog nooit echt met je van gedachten heb gewisseld op je blog. Jij ziet dat blijkbaar anders. Misschien moet je je blog anders presenteren en organiseren. Nu vind ik het wat dubbel. Streep.

Leave a Reply



Recente berichten

Categorieën

Tags

Archief