Wetenschap Kunst Politiek

Jihad of carnaval?? mijn kopvodden

38 comments

 

Foto Maria Trepp

Foto Maria Trepp

Foto Maria Trepp

Foto Maria Trepp

Nieuwe tekst 18-9-2009 naar aanleiding van geert Wilders en de “kopvoddentaks”

Frits Abrahams schrijft in de NRC van 17-9-2009 waar Wilders het woordje”kopvod” heeft gevonden:

“[ op groezelige rechts-radicale websites] , daardook al in 2002 het ideale woord op. Een anonieme Limburger (!) schreef op de website van Stormfront (,,White Pride, World Wide”): ,,Alweer een stap in de richting van de islamisering van ons land, straks moeten alle vrouwen zo’n vieze kopvod dragen.

Tags: , , ,

38 Responses to “Jihad of carnaval?? mijn kopvodden”

  1. Leo schreef:

    Avatar van LeoStaat je goed hoor!

  2. maria schreef:

    Avatar van mariaZo zijn we weer vrienden, Leo.

    Goedenacht.

  3. Leo schreef:

    Avatar van LeoWe gaan eind dit jaar samen kerstfeest vieren in Munchen.

  4. maria schreef:

    Avatar van mariaWaarom niet daar heb ik mijn knokploeg zitten.

  5. Ina Dijstelberge schreef:

    Avatar van Ina DijstelbergeDie één na laatste, super.

  6. alleen en 50 schreef:

    Avatar van alleen en 50Ja , ik weet het niet zo.Beetje teveel ‘vormingstheater’ ergens.Ik zie ook hele geraffineerde hoofdoekvrouwen hier rondlopen die in zeker zin meer verleiden dan hun autochtone open en blote tegenhangsters.Het is maar net hoe een ‘teken’wordt aangewend.En natuurlijk heeft de ene daarin ruimte die de ander niet heeft.
    Reactie is geredigeerd

  7. Cybele schreef:

    Avatar van Cybele
    Tja, erg grappig, maar ik hoop echt dat dit geen werkelijkheid wordt voor je. Ik denk dat je dan heel anders zult gaan denken over de islam.

  8. ronald schreef:

    Avatar van ronaldVrouwen die zich vrijwillig in een burka of niqab steken zijn knettergek.

  9. Aad Verbaast schreef:

    Avatar van Aad VerbaastElke gemeente in Nederland heeft in zijn politieverordeningen staan dat je je niet in vermomming op de openbare weg respectievelijk in openbare ruimten mag ophouden..

    Maar ik ben weer gerust: ze zijn alle binnen gefotografeerd.. Daar kun je niet voor op de bon geslingerd worden.

    Of zoals Sjefke van Oekel eens de wijze woorden sprak:
    Agent doe uw plicht, en slinger me op de bon!!
    :-))

    Afijn om maar aan te geven dat het dragen van een burka niet bij wet verboden is in Nederland, maar niet toegestaan is in politieverordeningen..
    Het is aan de politie te kiezen of ze met hun politeverordening in de hand iemand ‘op de bon willen slingeren’. Handhaven of niet handhaven.
    Meestal niet nodig, maar kan wel.

    Een groot misverstand in Nederland.

    Ik weet dit omdat ik onder deze verordening eens (lang geleden) door de rechter beboet ben..

  10. Cybele schreef:

    Avatar van Cybele@ Aad
    In de Grondwet is de vrijheid van godsdienst bepaald. Een politieverordening (tegenwoordig: Algemene Plaatselijke Verordening, APV) is een lagere regeling, dus je redenering gaat niet op. Beperking van grondrechten is niet zomaar toegestaan.
    Reactie is geredigeerd

  11. George Knight schreef:

    Avatar van George Knight@Maria
    De derde foto vind ik de mooiste. Rudolfa Valentina vlucht voor de sjeik en verbergt zich in de oase. Ze ontspant zich, maar dan hoort ze in het Oosten hoefgetrappel. Verontrust kijkt Rudolfa op. Is het de sjeik? Haar masker verraadt de onrust. Kon ze zich maar aan het oog ontrekken in een maskerade. Maar ze zal naakt zijn onder de ogen van de sjeik. Daar komen de paarden onder de poort door. In een impuls gooit Rudolfa haar mantel af. Als het dan toch oriëntaals moet, dan maar meteen zoals het van haar verwacht wordt! Rudolfa is klaar en huivert.

  12. Ina Dijstelberge schreef:

    Avatar van Ina Dijstelberge@ George: Dat waren nou ook mijn gedachte, een bepaalde mysterie…

  13. Leo schreef:

    Avatar van LeoMaria Trepp als de nieuwe Bo Derek? (die speelde ooit in zo’n film)

  14. Aad Verbaast schreef:

    Avatar van Aad Verbaast@Cybele: gelijk heb je.. dat de grondwet hoger is dan de APV.
    Maar lees wel wat ik schreef:
    Meestal niet nodig, maar kan wel.
    Als ik met Boerka (arabische voor boerenkiel), een tikje uitpuilend aan een kant, en ik loop het tweede kamer in, en reaeer niet op de verzoeken ‘me te laten zien’, dan kan ik op basis van die politieverordening worden meegenomen…
    En terecht..
    Dan hoef ik niet te gaan roepen : "grondwet, recht op vrijheid van Godsdienst", en er dan al helemaal niet op te rekenen dat de heren bewakers dan zeggen: maar natuurlijk, we waren de grondwet even vergeten, loopt maar door.. :-))

    Geen sterk verhaal van je(gelukkig).

    Maar als je dat niet gelooft: ik zou zeggen: probeer het, ik zie je verslag hier gaarne tegemoet :-)) Of op de voorpagina van de krant..
    Vechten tegen de Burkaai..
    Reactie is geredigeerd

  15. jan bouma schreef:

    Avatar van jan bouma@Maria
    …dit ‘hoort" hier en dat "hoort" daar en uiteindelijk "hoort" alles bijelkaar….

    jan bouma / 17-01-2008 12:35
    @Maria en alle anderen.
    Naar mijn oordeel zullen we maar de illusie moeten laten varen (..en dan zie ik voor m’n geestesoog inderdaad een dobberend scheepje op zee, zonder roer en mast) om iedereen het naar de zin te maken met voor eenieder begrijpelijke teksten als… de ontvanger daartoe niet in staat is om ze te begrijpen en/of te ontvangen omdat de verzender TEVEEL wil vertellen. Zoiets!

    Hé, Maria, ik heb je ook wel gekritiseerd omdat je hebt nagelaten mijn opvattingen weer te geven. Ik heb getracht in mijn boek (dat je toch maar zeer ten dele "benutte") die verbinding te maken met "wat des geestes is!" in relatie met de werkelijkheid.

    Ik hoop dat je criticasters hier iets aan hebben. Nogmaals: de synthese mis ik in je verslagen en commentaren. Jij bent gericht op slechts "de processing". Ik op beide. Zowel het transcendale, het Dadaïstische zo je wilt, heb ik getracht te verenigen met de werkelijkheid. Enfin. Misschien heb je iets aan dit commentaar.

    Blijf fluitspelen, niet alleen voor mij maar voor de hele mensheid. Ik zag tot mijn verrassing dat de ‘Pariser Einzugsmarsch’ weer terug is op youtube.com.

    Ik vind – nogmaals – dat het geborneerde Leidse universitaire wereldje voor jou die Einzugsmarsch moet willen spelen om te erkennen dat hun wereldje niet toereikend is om alles te verklaren….

    Trek ondertussen – g v d ! – wel weer die boerka uit, wil je?! groet! Mein Liebchen!

  16. George Knight schreef:

    Avatar van George Knight@Leo
    Maria is beter dan Bo Derek in ‘Bolero’. Ik vergelijk Maria liever met Giulietta Masina in Fellini’s ‘Lo sceicco bianco’. Dan kan ze haar eigen klatergoud doorbreken.

  17. Leo schreef:

    Avatar van LeoGeorge, ik heb die Witte Sjeik van Fellini nog niet gezien, dus ik kan niet beoordelen of Maria of Fellini’s echtgenote lijkt.

  18. George Knight schreef:

    Avatar van George Knight@Leo
    Leuke film, geen topper, maar onderhoudend. Over de platte romantiek van de fotoroman en de grote stad. Uiteindelijk lijkt niets wat het is. Maar toch weer wel. Sentiment en Werdegang. Carnaval, orientalisme, klatergoud, misleiding of verleiding? Typisch een vraag voor dit blog.
    Reactie is geredigeerd

  19. Leo schreef:

    Avatar van LeoGeorge, is Maria dan ook niet wat ze lijkt?

  20. R.Llull schreef:

    Avatar van R.Llull

    Maria en nu je ware gezicht.

  21. George Knight schreef:

    Avatar van George Knight@Leo
    Dat is het geheim van het paleis! Als een ‘make-over’ een ingreep is waarbij een persoon een nieuw uiterlijk krijgt, is dan een ‘make-under’ een ingreep waarbij een persoon een nieuw innerlijk krijgt? Het is fascinerend als een persoon denkt het een te krijgen -uiterlijk-, maar uiteindelijk het ander krijgt -innerlijk-. In dat geval is het echt carnaval.

  22. Leo schreef:

    Avatar van LeoGeorge, ik ben erg benieuwd naar de nieuwe Maria. Misschien verrast ze ons straks met de mededeling dat ze gaat werken voor de Burke-stichting.

  23. Ina Dijstelberge schreef:

    Avatar van Ina Dijstelberge@ Leo en George: Maria maakt wel een hoop bij jullie los of is het toch de sluier die het spannend maakt?

  24. Leo schreef:

    Avatar van LeoIk kan natuurlijk niet voor George spreken, Ina, maar die sluier speelt zeker een rol. Misschien gaat ze vanavond een tipje oplichten….

  25. George Knight schreef:

    Avatar van George Knight@Ina en Leo
    Een sluier bedekt, onthult en maakt spannend. Maar het is ook de ruimte en de grabbelton aan onderwerpen die dit blog biedt. Want ik beken, ik ben uitgekeken op de beelden van neo-Burkianen, turbo-Burkianen en paleo-Burkianen die zich niet meer voor mijn ogen ontwikkelen. Daarom gebruikte ik de omweg van de verbeelding om verder te komen. En daar stond ze voor me: onze eigenste Rudolfa Valentina. Is dat de onverschrokken femme fatale die de bende van de Grote Burk gaat oprollen? Ik hoop het, als het maar spannend gebeurt. Geen sluierbewolking, fel zonlicht graag.

  26. Ina Dijstelberge schreef:

    Avatar van Ina Dijstelberge@Leo en George : de versluiering die tot fantasie leidt. Een prachtig thema.@ George : Dit blog is een van de kanalen die een rol spelen bij Maria’s promotie. Dus je weet dat je veel Burkiaanse en neocon kost krijgt.

    Nu ze heeft besloten dat bloggen een beloning is kunnen we wellicht andere kanten van Maria aanschouwen.

  27. Leo schreef:

    Avatar van LeoGeorge, Maria is een mysterieuze vrouw van Duitse komaf die enkele grote, spannende geheimen met zich meedraagt. Ik weet zeker dat deze Leidse Mata Hari jou-en ook mij- niet zal teleurstellen.

  28. Leo schreef:

    Avatar van LeoIna, ook ik ben erg benieuwd naar de zachte kanten van Maria Trepp.

  29. George Knight schreef:

    Avatar van George Knight@Ina en Leo
    Ik weet het, de Burkianen staan centraal. Prima. Maar ze doven steeds verder uit voor mijn wegzakkende ogen. Het is de pest van de prikkel om wakker te blijven. En zoals er een geweer is om om de hoek te schieten, zo is er ook de fantasie om naast de werkelijkheid te gaan staan. Gek, soms zie je dan juist meer dan minder van die zogenaamde werkelijkheid. Weer zo’n lied van Schijn en Wezen?

    Laten we ‘Maria Trepp’ niet verwarren met de echte mevrouw Trepp. De eerste toont zich in het toneellicht, terwijl de tweede zich in de coulissen staat op te winden met lippenzalf, klovenzalf, paracetamol, een betdoekje en voedzame boterhammetjes.

  30. Leo schreef:

    Avatar van LeoGeorge, ik ga voor het totaalplaatje.

  31. Ina Dijstelberge schreef:

    Avatar van Ina DijstelbergeWat een beelden en verbeeldingskracht:-D

  32. Anna schreef:

    Avatar van AnnaKarnaval is met een c Maria
    en nee het is geen doen als moslima carnaval vieren
    ten eerste zit die sluier voor je mond dus kan je geen bier drinken
    en je ziet er niet zo flateus in uit

  33. maria schreef:

    Avatar van mariaBedankt voor de reacties.
    Vandaag liep ik met mijn rode paraplu, dan dacht ik dat ik ook nog rood erbij doe.
    Bederft natuurlijk jullie mooie reacties zo van "de derde is de mooiste…"

    Is Karnaval met C?? Nu haal ik het niet meer weg.

    @Aad, ik ben ook buiten geweest in vermomming, zie mijn nieuwjaarsblog.
    Misschien moet ik nog speciale Leidse buiten-boerka-blogs maken???

    @Leo, voor mijn zachte kanten: lees mijn droom- en literatuur- blogs. Speciaal voor jou nog binnenkort: Marias droomreis.

    Maar eerst, Leo, onze ( JOUW en MIJN!!) geplande kerstreis 2008 naar München…..
    Hierover hopelijk morgen avond als ik van mezelf weer mag bloggen!!!

    Reactie is geredigeerd

  34. Leo schreef:

    Avatar van LeoMaria, ik ben heel benieuwd naar je knokploeg!

  35. Ina Dijstelberge schreef:

    Avatar van Ina DijstelbergeBen ik blij dat ik één na laatste heb gezegd.

  36. maria schreef:

    Avatar van mariaLeo, kan zijn dat ik met mijn knokploeg heb opgeschept.

    Ina, inderdaad je hebt je commentaar zeer wijs geformuleerd.
    Reactie is geredigeerd

  37. arjan krijgsman schreef:

    Avatar van arjan krijgsmanTaal onthult, taal verraadt

    VVD-senator Heleen Dupuis verkondigde onlangs in een radio-interview dat we ‘de PVV eigenlijk maar moesten laten ‘gebeuren’. Op die manier werd duidelijk hoe veel mensen achter de ideeën van Wilders aanliepen en kregen de gevestigde partijen een signaal wat zij in het verleden fout hadden gedaan.
    Wijlen Martin Brill, maar ook anderen horen we regelmatig zeggen dat Wilders wel een punt heeft.
    Terugkijkend naar het verleden (het mag eigelijk niet, maar omdat Wilders er ook niet voor terugschrikt de Koran met Mein Kampf te vergelijken, doen we het toch maar even) is het wel een interessante vraag hoe veel brave en beschaafde Duitsers in 1932/33 wellicht gezegd hebben dat Hitler toch eigenlijk wel een punt had met zijn rabiate antisemitisme.
    Het is ergerlijk om te zien, hoe zeer politici en intellectuelen bereid zijn om de PVV vooral te zien als de beweging die duidelijk maakt welke fouten andere partijen en met name de PvdA in het verleden hebben gemaakt.
    Daardoor is er bij velen te weinig oog voor het kwalijke gedachtegoed zoals dat heel zichtbaar werd toen de ‘kopvoddentax’ door Wilders in de Tweede Kamer werd voorgesteld.
    Op dat gedachtegoed krijgen politici, journalisten en anderen in en om Den Haag maar weinig greep. Dat heeft zeker ook te maken met een tekortschietende analyse. Steevast wordt in recensies en artikelen de vergelijking gemaakt met de NSB, waarna men tot de conclusie komt dat er weliswaar enkele overeenkomsten zijn (‘beweging’, ‘nationalistisch; ), maar dat de verschillen evident zijn (‘geen antisemitisme’, ‘democratische gezindheid’).
    De analyses die verschijnen zijn zonder uitzondering van een verregaande oppervlakkigheid. Men zou eindelijk eens moeten kijken naar diepere structuren die veel meer over wezen en denkwijze van de PVV-ers duidelijk kan maken. Belangrijk zou kunnen zijn om een vergelijkende wetenschappelijke studie te maken naar de verwording van het taalgebruik bij Duitse en Nederlandse nationaal-socialisten enerzijds en bij Wilders c.s. anderzijds. Victor Klemperer beschreef in zijn studie LTI (Lingua Tertiae Imperiae) hoe de nazi’s de taal misbruikten om hun tegenstanders (met name de Joden) te ontmenselijken. Uiteindelijk leidde dat tot de vergelijking van Joden met ratten die het Duitse volk parasiteerden. Hoe ver is dat verwijderd van moslima’s die kopvodden dragen en daarmee ons straatbeeld vervuilen? Verdergaand onderzoek naar de taal van Wilders zou inhumane denkbeelden en ideologie bloot kunnen leggen.

    Daarnaast is er een andere ontwikkeling die door velen verkeerd wordt geïnterpreteerd. Ik doel op de vergoelijkende wijze waarop vaak over de aanhangers van Wilders wordt gesproken. Vaak wordt gezegd dat deze mensen in grote meerderheid helemaal geen sterk anti-islamitische, laat staan racistische gevoelens hebben. Hun stem op Wilders – zo wordt gezegd- wordt slechts door onvrede over de ‘oude politiek’ die hen bijvoorbeeld in de volkswijken in de kou heeft laten staan veroorzaakt.
    Ook als dat (voor een deel) de oorzaak is, wil dat niet zeggen dat er tegelijk niet iets heel verontrustends aan de hand is.. Wanneer men veel uitspraken van Wilders en zijn aanhangers afzet tegen de door Adorno in de jaren 40 ontwikkelde f-schaal wordt meer zichtbaar dan alleen maar boosheid over verloederde wijken. Adorno’s scorelijst waarmee de vatbaarheid voor rechtsextremistische haatideologieën kan worden gemeten, bevat veel stellingen die zonder twijfel door Wilders en zijn aanhangers worden gedeeld. Bijvoorbeeld: Wanneer in een land verwarring en chaos dreigen, dient de regering met niets ontziende hardheid in te grijpen. (‘Stuur het leger op het Marokkaanse tuig in Gouda af!’)
    Dit maakt duidelijk dat Wilders meer is dan een min of meer onschuldige vertolker van onderbuikgevoelens. Wilders is –ook al wordt het tegendeel soms beweerd- door zijn optreden, ideologie en taalgebruik ook de katalysator die extreem-rechts in Nederland een stem geeft. En het is levensgevaarlijk om dat niet serieus te nemen.
    Arjan Krijgsman

  38. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria TreppArjan Krijgsman, aangenaam.
    Klemperer, ja staat hier in mijn boekenkast. Adorno ook.
    Groeten,

Leave a Reply



Meest recente berichten