Wetenschap Kunst Politiek

Islamitische filosofie: Michiel Leezenberg over Averroës

8 comments

IMichiel Leezenberg Islamitische filosofie (2002).
over Averroës (= Ibn Rushd; = Ibn Roesjd).

Wat Leezenberg over hem schrijft trekt me niet aan. In principe is Averroës, zo is mijn indruk, een katholieke soort denker, die zwaar leunt op Aristoteles-commentaar. Aan de ene kant rationalist, aan de andere kant gelooft hij in de absoluutheid van de openbaring.

Leezenberg over Averroës: “Sinds de negentiende eeuw is Ibn Roesjd een van de favorieten van Europese positivisten en Arabische modernisten, die de rede en de wetenschap hoog in hun vaandel hebben staan. Door hen wordt hij gevierd als een wetenschappelijke rationalist, die eigenlijk een ongelovige vrijdenker was maar dat niet hardop durfde te zeggen. Maar deze interpretatie van zijn werk berust grotendeels op wishful thinking. In de Arabische wereld en in Frankrijk is in de laatste jaren zelfs een war Averroës-revival op gang gekomen, die niet alleen nieuwe vertalingen, studies en biografieën omvat, maar ook een […] film, La destinée/al-Masier. In deze revival wordt Ibn Roesjd, om overduideljike politieke redenen, steevast geportretteerd als een lichtend voorbeeld van een rationele, wetenschappeljjk georiënteerde en humanistische islam.


Sympathiek en goed bedoeld als zulke pogingen mogen zijn, ze halen Ibn Roesjd wel uit zijn elitaire context, die rationaliteit (fikr) aan een streng ingeperkt publiek voorbehield, en voor de massa’s slechts navolging of tacqlied te bieden had, en rationeel onderzoek zelfs expliciet verbod. Kwalijker is dat zulke weergaven de volstrekt onjuiste veronderstelling bevestigen, dat andere vormen van islam niet rationeel, wetenschappelijk of humanistisch zouden zijn. De islam heeft nooit de spanning tussen rede en geopenbaard geloof gekend, die in Europa in de Middeleeuwen, met name sinds de Verlichting, gepostuleerd is. “ (p.191f.)

 

Tags: , , , ,

8 Responses to “Islamitische filosofie: Michiel Leezenberg over Averroës”

  1. anoniem schreef:

    Avatar van anoniem
    Ik denk dat Islamitische filosofie in de Koran in te vinden.
    Het gaat vooral om goed sociaal gedrag, aalmoezen geven en wezen beschermen.
    Het tolerante karakter van de jongste monotheïstische godsdienst blijkt er uit dat letterlijk in de Koran staat dat joden en christenen die goed leven ook in de hemel van Allah komen.

  2. Mihai schreef:

    Avatar van Mihai
    Voor als je veel in de auto bent, of op de sportschol heb ik twee audioboeken in mp3 formaat:

    -Albert Hourani – History of the Arab Peoples

    – Amin Maalouf – The Crusades Through Arab Eyes

    (je kan ze van me downloaden en dit bericht snel wissen)

    Ik heb nog (in MP3):

    – radical islam’s war against the west
    – Robert Spencer – The Polititally Incorrect Guide To ISLAM
    – TMS – Frank Peters – Judaism, Christianity, and Islam
    – TMS – Islam and the West
    – TTC – Great World Religions 2nd edition – Islam

    TMS staat voor “The Modern Scholar”
    TTC staat voor “The Teaching Company”

    Beide bedrijven verkopen audiocolleges gegeven door vooraanstaande Amerikaanse professors

    Reactie is geredigeerd

  3. Klaverblad schreef:

    Avatar van Klaverblad
    Wat hebben apostelen, theologen, kerkvaders, pausen, geestelijken en leken niet allemaal gemaakt van Jezus’woorden & daden, zo ze al historisch zijn. Er zijn al zoveel evangelieën en waren evangelisten niet de primaire bronnen?
    Ik heb er niets mee.

  4. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Trepp
    @Mihai, wouw, wat ben je belezen/ beluisterd!
    "Robert Spencer – The Polititally Incorrect Guide To ISLAM" Spencer, dat is zo’n type die Paul Cliteur super vindt..

    Voor het moment houd ik me aan Leezenberg, dank je. En luisteren, dat doe ik liever naar muziek.
    Wel zoek ik nog iets over de Derwisjen. Dat fascineert me. En zal ik al die mystiekboeken lezen die eerder aangaf…

  5. ali cirillioglu schreef:

    Avatar van ali cirillioglu
    Lieve Maria @ Van harte dank voor de uitleg!

    =De islam heeft nooit de spanning tussen rede en geopenbaard geloof gekend,=

    Een grote kenner ben ik hierin niet maar de Islam maakt wel verschil tussen verschillende wetenschappen, anders gezegd, het verdeelt de wetenschap in 3 delen. Er zijn speciale Arabische namen ervoor, zover gaat mijn kennis niet helaas.
    De scheiding van wetenschap maakt dat strijd overbodig!
    Zeer interessant, heimelijk wacht ik af 🙂

    Met Liefs.
    Selam.

  6. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Trepp
    Dank je Ali. Islam en wetenschap- dat is dus ook nog een thema. Maar ik ga eerst met de mystieke islam en de derwisjen aan de slag.
    Groetjes.
    Reactie is geredigeerd

  7. Betty schreef:

    Avatar van Betty
    Robert Spencer heb ik ook in de kast staan. Ik vind dat hij zinnige dingen te zeggen heeft.

  8. Maria Trepp schreef:

    Avatar van Maria Trepp
    @Betty : Er is net een recensie van zijn laatste boek in de Volkskrant geweest, heb je die gezien? En een afkeurende recensie van Karen Armstrong.
    Ik heb haar gisteren gezien en gehoord op Winternachten. En zeer sympathieke en deskundige vrouw, die het opneemt voor de mystieke kant van de religie.
    Toch een beetje te nieuw-age- achtig voor mij.

Leave a Reply



Meest recente berichten